vrijdag 29 juni 2018

Grasmussen krassen verderop.

bloeiende koolzaadvelden in de Oranjepolder
Redelijk vroeg in het voorjaar komen de grasmussen terug naar ons land om te broeden. Ik heb er in maart in dit blog al een keer over geschreven. Ze kiezen dan vooral hun territorium in de struiken langs Het Kromgat. Dit jaar ontdekte ik daar 4 territoria en dat zijn een aantal minder dan voorgaande jaren. Ik schreef in maart ook al dat dat geen probleem is want landelijk gaat het al jaren erg goed met de grasmussen. De aantallen stijgen jaarlijks en dat is in deze tijd met veel problemen in de natuur uitzonderlijk.
grasmus in het uitgebloeide koolzaadveld
Maar wat mij dit jaar pas opvalt is dat de grasmussen na het grootgebrachte legsel, hun territorium verlaten en een ander gebied kiezen. Niet ver van de struiken langs het Kromgat, zitten de grasmussen meer in het open gebied van de Oranjepolder. Vlak bij de Otterweg zie en hoor ik dagelijks de grasmussen krassen. Ze zitten in de toppen van de koolzaadplanten en in de hoge kruiden in een akker naast de Kromgatweg,

Zeker vier grasmussen krassen en foerageren in dit open stukje polder waar de boeren weinig activiteit laten zien. Ze kiezen dus wel voor rust maar ook voor ruimte en dat is opvallend. Want de grasmussen die begin van dit broedseizoen nog in de struiken zaten, zijn dus nu verkast naar het bouwland, hemelsbreed nog geen honderd meter. Nu kiezen grasmussen normaal gesproken ook voor open land met hoge kruiden maar dat ze die voorkeur gedurende het seizoen aanpassen is nieuw voor mij.

De reden van deze verplaatsing snap ik nog niet, mogelijk dat de noodzaak om in april en mei in de struiken te zingen afneemt, naarmate het broedseizoen vordert. De vogels kunnen nu kiezen en dat was in april en mei nog niet mogelijk. Zo zie je maar dat goed opletten weer tot nieuwe inzichten leidt.

Wil je meer weten van deze krassende knarren, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grasmus

Geen opmerkingen: