dinsdag 24 juli 2018

Kunnen we het nog bont maken?

zo moet dat er in de polder dus uitgezien hebben
Bonte kraaien in overvloed, maar dan hebben we het over ruim 50 jaar geleden. Ongelofelijk maar waar, met de bonte kraaienstand is het hier in een razendsnel tempo bergafwaarts gegaan. En in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, een jaartje of dertig geleden dus, waren ze vrijwel verdwenen en moesten we het doen met een incidenteel wintergevalletje, een bonte kraai die in de winter hier neerstreek en dan meestal in het noorden van ons land.

Enkele jaren geleden zijn we bezig geweest met het inventariseren van de winter- en broedvogels voor de nieuwe vogelatlas van Nederland. In de vorige vogelatlas werd nog gesproken over een paar honderd overwinterende bonte kraaien in het gebied tussen Raamsdonk, Oosterhout en Dongen. Het kwam en komt mij nog steeds ongeloofwaardig over. Ik heb ze hier werkelijk nog nooit gezien en ik let toch best goed op de vogelbeweging in dit gebied. En als ze hier dan wel zaten is het wel heel erg snel misgegaan met deze vogels.

mooie volwassen bonte kraai
In 2016 heb ik de voor mij eerste en enige bonte kraai in Brabant gezien en dat was in het buitengebied van Uden, niet eens hier in de buurt. Die teruggang van bonte kraaien werd nog eens uitvoerig beschreven in het blad LIMOSA dat uitgegeven wordt door SOVON.

Heel jammer dat we deze vogel in ons landschap moeten missen maar nog erger is het verdwijnen van de kuifleeuwerik uit ons gebied en die heb ik toen ik een klein manneke was dus wel massaal in de straten gezien. De laatste die ik zag, was tevens de laatste kuifleeuwerik van Nederland en die zat een tijdje in een nieuwbouwwijk van Den Bosch.

Ja we maken het nogal bont met onze verstedelijking en intensieve landbouw. Veel mooie vogelsoorten hebben het moeilijk en verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen de exoten, die vinden het hier allemaal prachtig, grote canadeze gans, nijlgans, grote zilverreiger en koereiger.

Geen opmerkingen: