vrijdag 6 juli 2018

Boze buizerd

de open duinvallei bij Ouddorp
Afgelopen week was ik een beetje uit koers, niet in de Oranjepolder te vinden maar op en rond de stranden van Ouddorp. Mijn vroege ochtendwandeling liep ik daarom in de duinen van Goeree, vlak bij de Kwade hoek. Een prachtig uitgestrekte duinvallei met waterpartijen, struiken en vooral grote open, licht glooiende vlaktes. Ideaal voor veel vogels die normaal gesproken in heel verschillende biotopen voorkomen. Bijvoorbeeld de roerdomp en blauwborst met vlak daar in de buurt visdieven, zwartkopmeeuwen en overvliegende grote sternen.

dit jong lust wel een duifje
Aan de rand van de open vlakte staan wat eiken en vlieg-dennen en daarin huist een buizerdgezin. Ik had ze een paar weken eerder al gezien en die bewuste ochtend had de buizerd mij gezien. Van verre liet hij al horen dat hij mij gezien had en cirkelde op de thermiek mijn richting in. Het alarmroepje klonk harder en vaker en de buizerd had het duidelijk op mij voorzien. Het hele stuk dat ik langs de bomen, en langs het vermoedelijke nest of pas uitgevlogen jongen liep, volgde de buizerd mij.

Toen ik voor hem geen gevaar meer vormde, dook de buizerd en vloog werkelijk rakelings over mijn hoofd en hoorde ik een luid zoevend geluid. De vogel trok op in een steile boog omhoog, sloeg af naar rechts en verdween boven de bomen. Net zoals straaljagers dat in een "fly by" doen. Een machtig geluid en zicht en een serieuze waarschuwing aan mij om de volgende keer toch maar een andere route te kiezen.

De volgende dag zag ik een paar kilometer verderop ook een buizerd, die was niet bezig met mijn aanwezigheid maar wel met het jagen op een prooi. Dat had ik eerlijk gezegd ook nog nooit zo goed gezien. Een jonge houtduif moest er aan geloven en de moeder of vader houtduif deed nog een ultieme poging op het kind te redden maar dat was vergeefs. De buizerd nam dit malse hapje mee en vloog weg.

Maar dat was nog niet alles, diezelfde middag zag ik de buizerd weer, spiedend vanuit de lucht op zoek naar nog een prooi. En die prooi was snel gevonden, een duikvlucht het gras in en een jong konijntje was de sjaak en werd ook de lucht mee ingenomen. Ook deze buizerd heeft dus nog hongerige jongen. En wat een effectieve jager is deze buizerd toch, met ogenschijnlijk gemak werden twee flinke prooien op een dag gevangen.

Wil je meer weten van topjager, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/buizerd

Geen opmerkingen: