vrijdag 15 maart 2019

zwartkopmeeuw in de Oranjepolder.

zwartkopmeeuw
Ik was onderweg naar het IVN gebouw in de Oranjepolder toen ik de grote groep kokmeeuwen door de akkers zag trekken. Ze vliegen steeds een paar meter op om vervolgens te landen en wat om zich heen te pikken. Zo trekt die groep van ruim honderd kokmeeuwen door de polder, de ene dag zijn het er honderd de andere dag meer dan vierhonderd. Meestal speur ik de groep niet af op zoek naar andere beesten maar deze dag toevallig wel. Naast een paar stormmeeuwen en drie kleine mantelmeeuwen viel de zwartkopmeeuw direct op.

De zwartkopmeeuw komt in deze tijd terug van de overwintergebieden en is volgens mij nog niet op zijn vaste bestemming of het moet de Hardenhoek in de Noordwaard bij Werkendam zijn. Daar broeden elk jaar weer meer zwartkopmeeuwen. Het kan zijn dat deze meeuw met de kokmeeuwen meevliegt op zoek naar de beste foerageergebieden.

zwartkopmeeuw tussen de kokmeeuwen
In 2017 zag ik op 10 maart ook een zwartkop-meeuw in de Oranjepolder en dat was een van de eerste die ik toen zag. Tegenwoordig zie je ze steeds vaker en op steeds meer plekken. De van oorsprong oost Europese meeuw past zich steeds meer aan aan onze omstandigheden en doet het hier goed.

Dat ik er nu een zag is mooi maar er zitten er ongetwijfeld meer in die groepen kokmeeuwen en het gaat er dus gewoon om dat je ook die gewone groepen kokmeeuwen aan een nader onderzoek onderwerpt. En zo gaat het wel vaker, de bijzondere vogels zitten er wel maar je moet ze wel opmerken. De zwartkopmeeuw heeft niet alleen een echt zwarte kop die tot in de nek zwart is maar hij heeft verder alleen maar witte veren, waar de kokmeeuw zwarte handpennen heeft. Dus in de vlucht is hij ook vrij makkelijk op te merken.

Wil je meer weten van deze Kaspische meeuw, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwartkopmeeuw

Geen opmerkingen: