dinsdag 26 maart 2019

Vroege balts (2)

het koppel torenvalken
Een paar weken geleden zag ik in de Oranje-polder twee torenvalken baltsen. Dat leek mij nogal vroeg maar dat was het dus niet. Datzelfde koppel is nog steeds dagelijks in datzelfde stukje te vinden en die vroege balts heeft ook een vervolg gekregen. De twee baltsende torenvalken heb ik al een paar keer rond de hoogspanningsmast aan de Elskensweg zien baltsen en paren. De vogels zijn dus vast van plan om hier te gaan broeden.

Deden ze dat jaren en jaren achtereen in de IVN natuurtuin, doen ze dan nu alweer voor het tweede jaar elders. Ik denk dat de natuurtuin door de uitbundige groei van bomen en struiken als broed-gebied niet geschikt meer is, er is gewoonweg te weinig vrij uitzicht.
Deze torenvalken hebben in de hoogspanningsmast een oud kraaiennest in gebruik genomen. Verborgen in een hoekje van de arm van de mast
het nieuw 2e handse kraaiennest
ontdekte ik een torenvalk op het kraaiennest. En vanaf dat moment zie ik ze daar vrijwel elke dag wel even bij of op zitten. Best gek als je ziet dat op amper 3 meter een nieuw kraaiennest gebouwd is en ook bewoond is. De kraaien die wel een eitje lusten en niet bang zijn om er een te bietsen, hebben bijna uitzicht op het "eiermandje" van de torenvalken.

Ik hoef er maar weinig moeite voor te doen om het vervolg van deze broedpoging te volgen. Elke dag mijn wandelingetje met onze Jim langs het nest verleggen is geen probleem. Dus mogelijk komt een nog een 3e of 4e vervolgverslag van deze broedpoging.

Wil je meer weten van deze kleine muizenjager, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/torenvalk

Geen opmerkingen: