dinsdag 12 maart 2019

Wulpen houden van natte voeten.

een wulp met natte voeten
Een voorwaarde voor een goed broedsucces van weidevogels is onder andere een natte weide en daar schort het nogal eens aan. De boeren houden niet zo van natte weides en akkers en malen het water met kracht de polders uit. Alhoewel de laatste tijd het water weer terug de polder in wordt gemalen want de droogte van het afgelopen jaar helpt de groei van de gewassen ook niet echt.

De weide- en akkervogels in de Gecombineerde Willemspolder hebben het dan ook niet makkelijk. Afgelopen week zag ik daar een koppel wulpen in het veld staan en ik vroeg mij af of deze vogels hier ooit wel eens tot een succesvol broedsel zijn gekomen. Alweer een aantal jaren zie en hoor ik in deze polder gedurende het broedseizoen de wulpen baltsen, alarmeren en overvliegen.

Het is dus goed mogelijk dat ze tot broeden komen maar dat de jongen ook vliegvlug worden betwijfel ik want de boeren houden nergens rekening mee en maaien naar hartenlust de velden kaal. Met de weidevogelbescherming zijn we ook nog nooit zover gekomen dat we de exacte locatie van het mogelijke nest hebben gevonden en dan valt er ook bar weinig te beschermen.

zo zien we ze het liefst
Nou ben ik benieuwd of we dit jaar de nestlocatie van de wulpen kunnen vinden en dan de volgende stap, de eigenaar van het veld kunnen vinden. Als dat nou toch eens zou lukken, dan kunnen we er misschien voor zorgen dat bij ons in de polder de wulpen ook eens een succesvol broedseizoen hebben. Ik herinner mij nog wel een voorjaar, ik vermoed dat het 2012 was toen we voor de Nieuwe Vogelatlas van Nederland de Willemspolder inventariseerden.

Toen zat er ook een koppel wulpen, en in het grasland waarop het vermoedelijke nest lag, werd door de boer met een grote boog om het nest heen gemaaid waardoor een mooi groen eiland ontstond en de wulpen met rust werden gelaten. Mogelijk dat toen jonge wulpen zijn uitgevlogen en dat verdient een opvolging.

Wil je meer weten van de grootste steltloper van Europa, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/wulp

Geen opmerkingen: