vrijdag 1 maart 2019

Een koppel roodborsttapuiten.

een vrouwtje roodborsttapuit
Zo vroeg heb ik ze nog niet eerder in de Oranjepolder gezien en gehoord, roodborsttapuiten. En met name dat laatste, dat typische roepen, zorgde ervoor dat ik ze ook zag. En niet zomaar, het leek wel baltsen zo zaten ze elkaar achterna. Dat de vogels er nu al zijn heeft volgens mij niets te maken met het lekkere voorjaarsweer maar eerder met mij.

Door dat lekkere weer ben ik veel buiten en heb dan meer kans om vogels tegen te komen die er anders ook al zitten maar nu een stuk uitbundiger zijn. Mijn vroegste waarneming van roodborsttapuiten in de Oranjepolder dateert van 7 maart 2016. De roodborst tapuiten zijn elders al eerder gezien, zoals tijdens de wintervogeltelling in de Biesbosch van drie weken geleden.


vrouwtje met jong in de Oranjepolder
Een van de vaste plekken in de Oranjepolder is het weiland tegenover de ijsbaan van IJsco maar daar zitten ze nog niet. Ook zag ik ze nog niet in de boswachterij Dorst, ook zo'n vaste plek waar gebroed wordt. De roodborsttapuiten die in de Oranjepolder broeden zijn elk jaar succesvol geweest. Elk jaar vliegen drie of vier jonge vogels uit  en dat klopt ook wel met de landelijke trends want het is een van de weinige vogelsoorten die het jaar na jaar beter doet.
Ze kunnen eigenlijk overal wel aarden en je ziet ze dan ook overal, zelfs in de duinen. Als er maar voldoende insecten te eten zijn en dat wordt de laatste tijd wel spannend met de afname van wel 75% van alle insecten.

Wil je meer weten van dit mooie zangvogeltje die tot de lijsterfamilie behoort, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/roodborsttapuit

Geen opmerkingen: