dinsdag 5 maart 2019

Nestbouw in gang gezet.

mannetje heggenmus zingt uit volle borst
Afgelopen week hoorde ik de eerste tjiftjaf van het seizoen zingen, die zijn altijd wel vroeg en dat zijn de kieviten ook en die zijn ook alweer met hun broedseizoen begonnen. Zo sluit elke week wel een soort aan en begint aan een drukke periode van baltsen, zingen, nestbouw, etc. etc.

De heggenmus bij ons in de tuin zingt alweer een paar weken en sinds vandaag is daar de volgende fase bijgekomen, de nestbouw. Dat nest wordt in de coniferenhaag van de buren gemaakt en dat nestje wordt dan zorgvuldig verborgen want niemand mag weten waar het is. De heggenmusjes zijn duidelijk aan mij gewend geraakt want ik kan er op minder dan een meter langslopen zonder dat ze verschrikt opvliegen.

Vanmorgen was de heggenmus druk in de weer met het verzamelen van veertjes en hondenharen. Hiermee wordt het nest bekleed, en zitten ze dus in de afwerkfase van de nieuwbouw.
veertjes en hondenharen als bekleding van het nest
De heggenmussen broeden al heel wat jaren bij ons in de tuin of in de coniferenhaag van de buren. Het zijn vergeleken met de mezen en merels echte stiekemerds want ik durf er om te wedden dat de buren niet in de gaten hebben dat er in de tuin gebroed wordt. Ik laat ze ook liever met rust maar een paar jaar geleden wilde ik toch wel eens weten hoeveel eitjes in het nestje lagen en zocht het nest op. Er lagen geen eitjes in maar vier piepkleine vogeltjes die nog te jong waren om van mij te schrikken. Ook al lette ik regelmatig op de plek in de klimop waar het nestje zat, ik heb ze nooit gezien en weet ook niet of ze zijn uitgevlogen.

En ook dat is weer een slimme overlevingsstrategie van deze stiekemerd. Want na het broedseizoen blijven ze wel in de tuin en scharrelen dan voornamelijk op de grond en zingen ze ook niet meer en zie je ze dus amper nog. Nog even genieten van deze mussensoort die niet net als andere mussen in grote groepen leeft.

Wil je meer weten van deze nachtegaal van de achtertuin. klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/heggenmus

Geen opmerkingen: