vrijdag 20 september 2019

Kruisbekken gearriveerd.

Surae op het mooiste moment van de dag
Dat was weer een hele tijd geleden, over-vliegende kruisbekken in Surae. Ik denk dat het wel twee jaar geleden was, dat ik ze in Surae voor het laatst gezien had. Het kan zijn dat ik gewoon niet goed opgelet heb. Het zijn drukke beestjes die je, als ze in de lucht zitten, niet makkelijk mist. In datzelfde jaar heb ik in de Chaamse bossen wel drie grote kruisbekken gezien. En dat is een nog zeldzamere soort dan de "gewone" kruisbek. De kruisbekken zijn meestal ook doortrekkers en met wat geluk zijn de groepjes van dinsdagochtend blijvertjes en hier de hele winter nog te zien en te horen.

mannetje(l) en vrouwtje(r) kruisbek
Aan voedsel is in de bossen van Surae geen gebrek, overal zijn wel groepjes lariksen, dennen en sparren te vinden en dat zijn bij voorkeur de bomen waar deze vogels op de zaadkegels foerageren. En daar zag ik ze dus ook opvliegen, eerst een groepje van 12 vogels en wat verderop maar liefst 28 kruisbekken. Ze leven in de broedgebieden niet in groepen maar in koppels verspreid in een broedbiotoop en deze over-

dennenkegels genoeg
vliegende groepen zijn dus duidelijk op trek, op weg naar het zuidwesten. En nogmaals, als er maar genoeg voedsel te vinden is en de winters niet al te streng zijn, kunnen we ze de komende maanden hier met regelmaat in de bossen van Surae horen en zien.

Ik hoop ze deze keer ook eens op de foto te zetten want dat is mij door hun beweeglijkheid nog steeds niet gelukt. Dat zou bijvoorbeeld heel goed op de oever van het oude zwembad kunnen zijn als ze 's-morgensvroeg gaan drinken. Dat heb ik nog niet eerder gezien maar dat is mogelijk mijn beste kans.

Wil je meer weten van deze vogel met de vreemdste snavel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kruisbek

Geen opmerkingen: