dinsdag 24 maart 2020

Als de raven.


overvliegende raaf
Ik zou bijna willen zeggen dat een droom uit-gekomen is. Overvliegende en "krokkende" raven in de boswachterij Dorst. Afgelopen donderdag middag in de boswachterij was het zover, ze waren er en hoe! Overvliegend, zij aan zij vlogen ze in formatie mooie figuren door de lucht, af en toe buitelend en ze mochten elkaar duidelijk. Het is zonder twijfel een koppel dat dit bos uitge-kozen heeft om te leven en te broeden. Gezien de tijd van het jaar zouden ze al een nest gebouwd moeten hebben en ook in gebruik genomen moeten hebben. Dat is mij nu nog niet geheel duidelijk en een leuke klus voor de komende dagen. Uitzoeken waar en of ze ergens broeden.
het koppel
Als dit koppel hier niet verstoord wordt en zich definitief vestigt is dat gelijk voor het leven. Raven zijn erg plaats trouw en trouw aan elkaar. Dus dat kan wel wat moois voor de toekomst betekenen. Afgelopen jaar heb ik bij Huis Ter Heide regelmatig naar raven gezocht maar niet gevonden. Dat komt denk ik ook door de onbekendheid met het gebied. Ik kom daar sporadisch, terwijl het een super interessant gebied is met mooie bijzondere soorten. Komende maand ga ik daar zeker weer naartoe voor mooie zomergasten en voor de raaf hoef ik nu dus niet zo ver meer.

Nog maar enkele jaren geleden was het moeilijk voor te stellen dat raven de bossen van Surae als leefgebied uit zouden kiezen. Het was te kleinschalig, te druk met wandelaars, joggers, ski-stokclubs, honden, mountainbikers en noem het allemaal maar op maar niets is dus minder waar.
Ik was de laatste tijd tijdens mijn rondje Dorst al wat meer met de raven bezig want er werd af en toe een raaf gemeld door niet de minste vogelaars. Luisteren en de lucht afspeuren dus.

Naar nu blijkt leven hier in de omgeving meer raven, de bossen van Chaam, ´t Merkske, Waalwijk en Huis Ter Heide om maar eens een paar plekjes te noemen.

Ik was steeds in de veronderstelling dat raven met name in het oosten van ons land voor-kwamen. Overigens ook pas na de herintroductie van de soort sinds 1976 en dat was op de Veluwe. Daar zagen we ze afgelopen september nog en het heeft dus vele jaren geduurd eer de populatie weer een beetje op niveau was. En daar plukken wij nu de vruchten van en zitten ze met wat geluk voortaan bijna om de hoek. Ik meen dat er nu ruim 150 broedparen zijn en 1 daarvan zit mogelijk de komende jaren in Dorst.

Wil je meer weten van deze grootste kraaiachtige van ons land en Dorst, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/raaf

Geen opmerkingen: