dinsdag 31 maart 2020

Stonechat is de naam.

mannetje, alert op zijn zangpost.
Op 17 maart waren de roodborsttapuiten weer terug in de Oranjepolder. Elk jaar ontdek ik op vrijwel dezelfde plaatsen een paar van deze mooie zangvogeltjes. En wat mij deze keer opviel, is dat zij mij vertelden dat ze er alweer waren.

Op een afstand van een metertje of 30-40 hoorde ik de bekende alarmroepjes die alleen een roodborsttapuit heeft. De "ketsende" steentjes van de alarmroep klonken zelfs hard en dat is eigenlijk best gek want de vogel geeft hiermee aan dat er onraad is maar juist met dat geluid vestigt de vogel alle aandacht op zich. In Engeland wordt deze zanger vanwege dit typische alarmkreetje "stonechat" genoemd en dat is echt een prima naam voor hem.

Als hij stilhoudt en even uit het zicht zou blijven, zou ik van zijn aanwezigheid geen weet hebben. Dat lijkt mij een betere manier om onheil af te wenden en waarschijnlijk werkt dit alarmeren in de vogelwereld prima maar er zijn meer bedreigingen om rekening mee te houden. Ook winterkoninkjes en roodborsten laten door middel van hun alarmroepjes precies weten waar ze zitten. En zo zijn er nog veel meer die dat doen, het is een algemeen gebruik in de vogelwereld om te zeggen "hier zit ik en ik voel me niet op mijn gemak". Of deze manier altijd even effectief is, betwijfel ik dus.

vrouwtje met jong in de Orannjepolder(2019)
Soortgenoten weten bij deze alarmkreten precies hoe de vork in de steel zit, en mijden het geclaimde gebied en zoeken een stekje verderop, broedende vrouwtjes weten dat ze zich op het nest moeten drukken en onzicht-baar moeten blijven en het saaie bruine verenkleed helpt daar prima bij.

De man met zijn rode borst, witte kraag en zwarte kop, zit het liefst op een weipaaltje, draad of klein boompje. Vol in het zicht, zingen of alarmeren 't maakt hem niet uit als hij maar gezien en gehoord wordt.

En dat laatste lukte hem vanmorgen prima, blij dat hij weer terug is. Laat de stenen maar ketsen.

Wil je meer weten van deze kleine druktemaker, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/roodborsttapuit

Geen opmerkingen: