vrijdag 20 maart 2020

De schreeuw van de cetti's.

een cetti's zoals ik ook graag op de foto zou willen zetten
Afgelopen zaterdag, tijdens de watervogel-telling in de Oranjepolder, klonk achter de velden van SCO de onmiskenbare zang van de cetti's zanger. Of liever gezegd de schreeuw van de cetti's want het is een korte explosieve zang die makkelijk de 90 decibel haalt. Ik vergelijk het volume van de zang van de cetti's met de zang van de winterkoning die ook zo hard kan klinken. Het was weer even geleden dat zijn zang in de Oranjepolder klonk.

Afgelopen najaar voor het laatst en de hele winter was het stil Ik dacht nog dat de vogel de moed had opgegeven en naar een gebied was getrokken waar de kans op een ontmoeting met een soortgenoot groter was.

cetti's nestje met 4 rode eieren(foto Bram Ubbels)*
Leuk om hem hier weer te horen en ik ben benieuwd of hij dit voorjaar weer dagelijks te horen is. Leuker is om hem te zien maar die kans is uiterst klein, de vogel leeft zeer verborgen en zelfs als hij dichtbij zit te zingen zie je hem niet. Hij is de hele dag actief om het territorium af te bakenen en vliegt heen en weer in zijn territorium om indringers weg te jagen. en dan nog zie ik hem dat niet doen.

Het nest lijkt op dat van een merel, best een groot nest, met een diepe kom, voor zo'n kleintje. De eieren hoop ik ook nog een keer te zien, die zijn diep rood en kennen we bij onze van oorsprong inheemse soorten amper. Met deze wetenschap(via internet) ga ik de komende weken op pad want ik wil nu wel eens weten waar en of hij met zijn gezang een vrouwtje in zijn territorium heeft verborgen. Ik weet dat de cetti's zijn nest vlak boven de grond in dicht struikgewas maakt, braamstruiken, schietwilgen en riet zijn de plekken waar de cetti's van houdt. Eind april moet het dan gebeuren en worden de eerste eitjes gelegd en tel daar de broedtijd bij op dan komen de jongen half mei uit en zijn de ouders zeer actief met voedsel zoeken. Het moment om te zoeken en hopelijk te vinden.

Wil je meer weten van deze bijzondere schreeuwlelijk, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/cetti-s-zanger


*FEENSTRA M. 2020. Een broedgeval van Cetti’s Zanger (Cettia cetti) van nabij gevolgd en enkele aanwijzingen voor het lokaliseren van nesten. Sovon.nl/soortinformatie/cetti’s zanger

Geen opmerkingen: