dinsdag 10 maart 2020

Schreeuwende reigers.

blauwe reiger nog niet in broedhouding
Het was pas half februari toen ik de eerste schermutselingen aan de overkant van Het Gat van den Ham zag. De blauwe reigers daar schreeuwden en joegen elkaar de nestbomen uit. Het zal wel om de beste plekjes zijn gegaan.

Aan de overkant zitten dicht bij elkaar in het populierenbosje ongeveer elf nesten. Even dacht ik nog dat het een aalscholverkolonie was omdat in de eerste plaats de nesten laag in de bomen, net boven het water waren gebouwd dat doen aalscholvers namelijk. En in de tweede plaats omdat op de takken van de bomen vlak bij de nesten een kleine twintig aalscholvers zaten. Ik zie die aalscholvers daar eigenlijk altijd wel op de kribben in de rivier zitten. Verwarrend allemaal want de ene keer zaten de aalscholvers in de bomen en de andere keer waren het blauwe reigers. Nu is dat, en dat wist ik niet, op zich ook weer niet vreemd omdat ze ook wel in elkaars nabijheid broeden.
een deel van de kolonie

In zo'n blauwe reigerkolonie kan ook een aalscholver of meerdere aalscholvers het nest bouwen. Maar half februari werd het toch wel duidelijk, op de nesten zaten uitsluitend blauwe reigers en ook het gedrag was duidelijk, het waren de eerste stappen om aan een nieuw broedseizoen te beginnen. Takken werden gerangschikt, concurrentie werd met veel agressie verjaagd en vrijwel de hele tijd werden de nesten door reigers bezet gehouden.

Geen enkele aalscholver hield zich hier in de buurt op die bleven op veilige afstand op de strekdam aan de rivier. Aalscholvers zijn nu ook al druk met voorbereidingen of zelfs broeden en als dat het geval was, had ik ze nu kunnen zien. We voeren met een boot dicht langs de kolonie en konden goed zien hoe het ervoor stond. Wat ik mij nu nog wel afvraag is of deze aalscholvers dezelfde beesten zijn die een paar kilometer verderop op de slaapplaats bij De Onderplaat aan de overkant van Drimmelen slapen? Dat is niet duidelijk en ik denk dat ik dat ook nooit zeker zal weten.

Wil je meer weten van de blauwe langpoot, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/blauwe-reiger

Geen opmerkingen: