dinsdag 17 maart 2020

Knobbels gecrasht.

gezin knobbels afgelopen jaar in de Oranjepolder
Afgelopen week zag ik een dode knobbel-zwaan in een weiland liggen, jammer voor de vogel maar dat gebeurt nu eenmaal. Op zich is dat geen nieuws want dieren gaan ook dood. Afgelopen zondag kwamen daar nog eens twee andere dode zwanen bij en toen dacht ik, hier klopt iets niet. Vlak bij elkaar drie dode zwanen in een gebied waar niet heel erg veel zwanen leven, is toch gek.

Op de weg terug naar huis viel het kwartje, de drie dode zwanen lagen in twee weilanden vlak onder de kabels van de hoogspanningsmasten die in de Oranjepolder staan. 

Ik herinnerde mij de vroege zondagochtend van vorig jaar, toen ik door de Zonzeelse polder liep en een zwaan tegen de hoogspanningskabels zag vliegen. De zwaan vloog naar het oosten en keek recht tegen de net opkomende zon in en werd zo verblind. De zwaan stortte naar beneden en kon met veel kracht weer hoogte pakken en kwam er zo nog net goed vanaf. Een zwaan is met tien tot twaalf kilo geen snelle vogel met een vlotte vleugel-
slag het onheil op het laatste moment kan ont-
op de achtergrond knobbelzwanen in Zonzeel
wijken. Een knobbelzwaan moet hard werken om in de lucht te blijven en lekker omhoog schroeven op de thermiek zoals een buizerd dat kan, is er voor de zwaan niet bij.

Ik vermoed dat deze drie zwanen in de afgelopen paar weken in de Oranjepolder verongelukt zijn. De zwanen zijn met de extreme harde wind van de afgelopen weken tegen de draden gevlogen of zijn tegen de draden geblazen. Geen snelle manoeuvres die het onheil konden afwenden, maar de wind die het stuur over genomen had en het lot beslist had. Op zich vind ik dat geen onlogische gedachte want hier in de polder heeft de zwaan niet veel te duchten van "rovers" zoals vossen of jagers. Dus het is niet aannemelijk dat die hier de hand in hebben gehad. Het jachtseizoen is afgelopen weekend gesloten, dus in theorie had het gekund maar nogmaals, dat is niet aannemelijk.

een jong knobbeltje in de oranjepolder(2019)
Nee, naar mijn idee zit ik wel op het goede spoor en zijn het drie pechvogels geweest. Ik zag overigens ook aan het verenkleed dat het volwassen dieren waren. De jongen van afge-lopen jaar beginnen nu pas hun juveniele kleed kwijt te raken en worden deze zomer ook mooi wit. De bruine veren van de jonge vogels zijn nu nog net te zien en die hadden deze drie onfortuinlijke zwanen niet.

En dit drama zou in de nabije toekomst zomaar eens een enorm vervolg kunnen krijgen met die nieuwe windmolens en 380Kv masten in onze polder. Ik hoop het niet maar bij de gedachte hieraan word ik niet vrolijk.

Wil je meer weten van deze deftige reus, klik dan op de link;
 https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/knobbelzwaan

Geen opmerkingen: