vrijdag 30 april 2021

Op weg naar de bergen?

Oranjezon met rechts de bewuste struik
Hij zat al een paar dagen op amper zeven kilometer van ons vakantiehuisje toen ik besloot om toch maar eens naar die bergfluiter te gaan kijken.Vaak is dat een kansloze missie om in de duinen naar een piepklein bruin vogeltje te gaan zoeken. Oranjezon is een fantastisch mooi natuurgebied maar ook erg uitgestrekt en het gebied heeft zo'n vogeltje veel te bieden, dus waarom zou je in dezelfde struik blijven zitten? En in dat uitgestrekte natuurgebied van Oranjezon werd hij dus al een paar dagen gezien en gehoord maar waar?

De bergfluiter past goed in het rijtje fitis, tjiftjaf, fluiter, bladkoning, pallas boszanger enz. enz. Ook klein, bruin/groen, met/zonder een oogtreepje en de een heeft een klein geel streepjes op de vleugel en de ander weer niet. Een dik snaveltje of een dun
de beweeglijke bergfluiter
snaveltje,licht gekleurde of donker gekleurde pootjes. Het zijn de details die de soort bepalen en doe dat maar eens als ze niet zingen. 

Want dat dan weer wel, ieder vogeltje heeft zijn eigen liedje. De makkelijkste van het stel is wel de tjiftjaf met zijn ge-tjiftjaf-tjiftjaf-tjiftjaf.

Thuis had ik voor de zekerheid naar het geluidje geluisterd want wie weet, zit die bergbewoner daar in een duindoornstruik lekker te jodelen en valt bij mij het kwartje niet. Ik had er niet veel vertrouwen in, dat weet ik wel want hoe vaak is mij dat niet overkomen, dat ergens iets bijzonders is waargenomen en als ik dan ter plekke ben is hij net weg. Dat zou nu ook weer kunnen gebeuren.

De bergfluiter is een zeldzame dwaalgast, op weg nar de bergen en zijn lied lijkt erg veel op het lied van de fluiter. 
de zwijgzame fitis
Het lied van de fluiter klinkt wat langer door dan het lied van de bergfluiter en ik moet eerlijk zeggen dat ik op het geluid alleen al het onderscheid niet zou kunnen maken. Als ik de beide liedjes goed beluister hoor je inderdaad dat de bergfluiter wat korter zingt en klinkt het geluid wat warmer dan het langere aanhoudende en metaalachtig klinkende lied van de fluiter. 

Maar in het veld klinkt dat altijd net weer even anders. Het uiterlijk van de bergfluiter heeft nog het meeste weg van de fitis en daar kun je mooi de fout mee ingaan als de vogel niet zingt.

Maar goed, hij zat er. Luid en duidelijk, zingend en wel in een struik vlak voor mij. Goed zichtbaar maar erg beweeglijk en lastig te fotograferen. De fitis die ook in die struik zat, zorgde voor verwarring omdat die niet zong en regelmatig in beeld kwam en mij voor de gek hield. Gelukkig was de bergfluiter niet zwijgzaam anders was dit weer een van die kansloze missies geweest.

Wil je meer weten van deze verdwaalde bergbewoner, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergfluiter

Geen opmerkingen: