dinsdag 8 februari 2022

Het gaat goed met de middelste!

middelste bonte specht in Dorst
De opmars van de middelste bonte specht is niet meer te stuiten. Dat is toch wel het idee wat ik krijg als ik lees waar ze nu allemaal worden waargenomen. En dan te denken dat ze nog maar een kleine twintig jaar in Nederland voorkomen. Tenminste als je Limburg even niet meetelt. Pas later zijn ze zich door de rest van Nederland gaan verspreiden en het heeft nog jaren geduurd voordat ze vanuit Breda de sprong naar Oosterhout hebben gemaakt. Daar zie ik ze ook alweer een jaar of vier en weet ik in de Boswachterij drie broedterritoria te vinden.

Op steeds meer plekken worden ze nu gezien en ik vraag mij af, zou dat ook met de klimaatverandering te maken hebben? Vroeger was de meest Noordwestelijke verspreidingsgrens van deze soort West Duitsland en verder kwamen ze niet. 

Vorige maand zat een middelste bonte(ook mibo genoemd) in de Biesbosch en was daarmee de zevende keer dat hij daar is waargenomen. Dat zelfs daar een mibo zit, geeft wel aan dat hun opmars niet meer te stuiten is. Steeds westelijker worden ze gezien. Mijn eerste mibo zag ik op 24 maart 2012 bij het Padvindersven in Etten-Leur. Dat is ook redelijk westelijk en sporadisch werd in die tijd een middelste bonte ook in Zeeland gezien. Maar broeden deden ze daar nog niet en ik weet eigenlijk niet of dat nu wel het geval is?

de andere 4 spechtensoorten van Dorst
In de Boswachterij Dorst zitten dus een aantal koppels en die beginnen nu al onrustig te worden. Soms hoor ik al een roepje en van de andere vier spechtensoorten die daar leven, hoor ik van een aantal ook alweer twee weken de roffels klinken. Nog niet veel en nog niet uitbundig maar ze zijn "wakker". Die roffels hoor ik de komende weken steeds vaker en dat is toch ook weer leuk. Trouwens de mibo roffelt niet, die roept of liever gezegd, die gilt op zijn tijd een keer.

De kleine bonte roffelt in een vast regelmatig ritme, de grote bonte laat de roffel uitsterven, de groene lacht zich rot en roffelt ook niet en de zwarte beukt op een beuk en laat een zware wat trage roffel horen. 

nog zo'n mooie mibo
Als je twijfelt of de roffel die je hoort van een kleine of grote bonte is, is er een stelregel. Bij twijfel, is het nooit een kleine bonte maar altijd een grote bonte. De roffel van een kleine bonte is zo herkenbaar dat je je daar nooit in kunt vergissen.

Dus laat de komende weken de roffels maar horen en dat is ook de tijd om uit te zoeken waar genesteld wordt. Ik ben benieuwd of de nestbomen van vorig jaar ook nog in beeld zijn? Van de zwarte specht wordt gezegd dat hij elk jaar een nieuw nest uithakt maar ik weet inmiddels een zwarte specht te zitten die al een jaar of vijf hetzelfde nest gebruikt. 

winters Dorst
Van middelste bonte spechten weet ik eigenlijk niet of ze jaarlijks een nieuw nest uithakken maar ook die verdenk ik ervan om een nest meerdere malen te gebruiken. Een mibo zit alweer drie jaar in hetzelfde hoekje van het bos en waarom zou je dan een nieuw nest uithakken als je oude nest nog goed is?

Vorig jaar moeten toch ook enkele jonge mibo's uitgevlogen zijn en ook die gaan in Dorst een nieuw territorium bezetten en daar is ook volop ruimte voor beschikbaar. Om ze te vinden ga ik eerst maar eens in de grote berkenbomen percelen zoeken. Ze houden namelijk van zacht hout.

Wil je meer weten van deze nieuwkomer, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/middelste-bonte-specht

Geen opmerkingen: