dinsdag 22 februari 2022

Opmars van de koereiger?

zoals het hoort(Biesbosch 5 juli 2019)
Zou de opwarming van de aarde nu al zoveel invloed hebben op de vogelwereld dat die Zuidelijke soorten steeds vaker naar hier komen en zich hier zelfs gaan vestigen? Ik ken de cetti's al vele jaren en dat is, zeg maar, een soort die samen met de grote zilverreiger een pionier is geweest, Nu hoor hoor je om de haverklap over de enorme toename van de halsbandparkiet die overigens ooit ontsnapt is en zich hier prima kan handhaven. 

Het tegenovergestelde gebeurt ook en dat zie je bijvoorbeeld aan de wilde- en kleine zwanen die niet meer zover naar hier, het Westen trekken en zo'n 600 kilometer minder ver trekken omdat het in het Oosten niet zo koud meer is. 

vorige maand in onze tuin
Zo verschuift de hele vogelwereld en nemen soorten af en verdwijnen ook en andere soorten nemen weer toe of zijn complete nieuwe soorten in ons gebied. Soms is dat jammer maar net zo vaak is dat ook weer prachtig om te zien. Ik ben heel benieuwd hoe onze vogelwereld er over 25 jaar uitziet? 

Ik kom hierop omdat de laatste jaren het aantal koereigers ook aan het toenemen is, eerst een klein aantal in de Biesbosch en dat groeide tot ruim een tiental en nu zie ik op waarneming.nl op steeds meer plekken in het land waarnemingen van dit kleine reigertje. Een grote broedkolonie hebben we nog niet maar er wordt al wel zo hier en daar een poging gedaan. 

vorige week bij Zonzeel
Een paar jaar geleden op het eiland de Sassenplaat bij Moerdijk in het Hollands Diep en ik meen mij te herinneren dat afgelopen jaar ook weer ergens een koppel een broedpoging heeft gedaan al weet ik niet meer waar dat ergens was en ik weet ook niet of die poging succesvol was.

De afgelopen paar maanden zit in de Zonzeelse polder ook weer een koereigertje. Nu niet tussen de koeien zoals dat in de Biesbosch steeds het geval was, maar tussen de knobbelzwanen. Ook tussen deze vogels voelt hij zich thuis en pas dan valt goed op hoe klein dit vogeltje is. 

in zomerkleed
Het wordt daar bij Zonzeel wel spannend voor de vier zwanensoorten en dit reigertje want er is een verjaging- en afschotvergunning afgegeven voor deze vogels. De boeren ondervinden teveel overlast en hebben via de provincie nu dus een vergunning om de boel daar eens flink uit te dunnen. Ik hoop dat die jagers wel weten wat ze doen want het zou eeuwig zonde zijn als de wilde-, kleine zwanen en de koereiger ook in een hagelregen verzeild zouden raken.

Wil je meer weten van dit kleine Afrikaanse reigertje, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/koereiger

Geen opmerkingen: