donderdag 10 februari 2022

Zo kwaad is de Kwade Hoek niet.

de Kwade Hoek
Heerlijk dwalen door de Kwade Hoek, laarzen aan en een straffe wind tegen, prachtig! De kwade Hoek aan de kust bij Goedereede is een compleet verlaten gebied waar maar weinig mensen gaan wandelen. Niet gek natuurlijk als je in het gebied op laarzen door natte en glibberige kreken en stuifduintjes moet lopen. Soms is het hoog water en soms net drooggevallen en spekglad. Wandelpaden kun je wel vergeten en het gebied lijkt vooral op een prehistorisch strand. Zo moet het Nederlandse strand er vroeger uitgezien hebben.


plastic verzamelpunt in de Kwade Hoek
Maar dit strand heeft ook een minder mooie naam. Namelijk de vergaarbak van al het plastic afval dat in zee drijft. Door de aanleg van de tweede Maasvlakte is de ingang naar het Haringvliet in een soort trechter veranderd. Als de wind uit het noordwesten en zuidwesten waait ontstaat een stroming die al het afval deze trechter instuwt. 

Veel plastic spoelt aan op de stranden en als je daar niets aan doet, breken al die plastic deeltjes af tot microplastics en daar kennen we inmiddels de gevaren wel van. Onderzoek naar de herkomst van al het plastic van dit strand maakte duidelijk dat ruim 40% afkomstig is van de visserij. En dit stukje kust heeft de grootste verzameling plastic afval van Nederland. Het ligt hier ook echt vol met plastic, stukken visnet en heel veel plastic draden afkomstig van de zeevisserij. Dodelijk voor zeevogels!
jan van gent verstrikt in een stuk visnet
Afgelopen week liep door de natte schorren en kwelders toen in de verte een grote witte vogel op het strand zag zitten en mijn gedachten gingen direct uit naar een zwaan. maar een zwaan op het strand is wel heel gek. Ik heb nog nooit een zwaan op het strand gezien. Dus toch maar eens wat dichterbij gaan kijken en toen ik door mijn kijker eens goed keek zag ik dat het een jan van gent was. En als die vogel op het strand zit, is er echt iets mis. Deze uitgesproken zeevogel komt vrijwel nooit aan land. Hooguit in het broedseizoen maar dat is het nog lang niet. 

Naarmate ik dichterbij kwam, zag ik iets groens bij de kop van de vogel en dat bleek dus een stuk van een visnet te zijn. Waarschijnlijk is de vogel tijdens het vissen met zijn kop in dit net gedoken en dat had zich rond de kop en snavel gewikkeld en zorgde dat de vogel niet meer kon eten. Gedoemd om te sterven. 

na de geslaagde reddingsactie
Een snelle actie zorgde ervoor dat ik de jan van gent stevig in mijn greep had en kon ik proberen het net van zijn kop te krijgen. Deze jan was (nog)niet blij met mij want hij beet mij flink tot bloedens toe. Met wat gefrunnik en voorzichtig wringen kreeg ik het net van zijn kop en snavel. Op een gegeven moment liet hij het maar toe en stribbelde niet meer tegen alsof hij snapte dat ik hem waarschijnlijk niet echt kwaad wilde doen.

Het duurde nog eventjes voordat hij in de gaten had, dat hij bevrijd was en weg mocht vliegen om weer te gaan jagen en aan te sterken.

de vrijheid tegemoet
Met een paar flinke vleugelslagen kwam hij los van de grond vloog naar zee en koos zo voor de herwonnen vrijheid. Wat een heerlijk gevoel om zo'n prachtige vogel te kunnen helpen en hem ook nog weg te zien vliegen.

Deze jan van gent zal de komende tijd, als alles goed gaat, oversteken richting Engeland want daar bij Bass Rock voor de Schotse Oostkust ligt zijn of haar broedgebied. Meer dan honderdduizend jan van genten verzamelen zich daar om te broeden. Buiten dat broedseizoen verblijven ze onafgebroken op zee en zie je ze zeker niet bij ons op de Nederlandse stranden.

Wil je meer weten van deze schitterend getekende zeevogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/jan-van-gent

1 opmerking:

Unknown zei

Goeie actie Hans,
Peter Verwaters