vrijdag 4 februari 2022

De raven van Dorst?

een van de raven van Dorst
Meestal check ik op internet nog even of ik niets vergeet en of er nog nieuws te melden is over mijn blog onderwerp van die dag. Ook kijk ik op waarneming.nl of hier in de omgeving nog iets gezien is wat in mijn blog zou kunnen passen. Zo keek ik nog even op waarneming.nl en Google of de raven in Dorst nog werden gemeld. 

Huh? Ik schrok me wild want op Google stond op de eerste zoekregel "Raven van Dorst" en ik dacht gelijk dat er een krantenartikel was geweid aan de raven die sinds een paar jaar in Dorst zitten. Dat zou niet best zijn want deze zeldzame vogel is gebaat bij rust en stilte en hun aanwezigheid moet niet aan de grote klok gehangen worden. 
waakzaam vlakbij het nest
Nou is rust en stilte niet makkelijk in Dorst want sinds we met Corona te maken hebben, trekken steeds meer mensen de Boswachterij in. Maar gelukkig werd met de "Raven van Dost", de presentator en gitarist Ryanne van Dorst bedoeld. Die noemt zich tegenwoordig Raven van Dorst, dus dat loopt weer goed af.

De raven van Dorst hebben nu twee jaar achtereen in een hoge den gebroed en zelfs twee keer een jonge vogel grootgebracht. Vorig jaar heb ik getwijfeld of ik twee vogels in het nest had gezien. Dat gebeurde maar een keer en de keren daarna zag ik slechts een vogel. Dus daar twijfel ik nog over. 

ravennest 2020(mei)               ravennest 2022(januari)
Dit jaar ziet het er niet best uit voor "onze" raven waarvan bekend is dat ze erg honkvast zijn. Ten eerste zijn ze monogaam en blijven altijd bij elkaar en als ze dan eenmaal zover zijn en ook daadwerkelijk in hun territorium gaan broeden, kan dat ook voor het verdere leven zo blijven. Het nest kan jaren achtereen in gebruik blijven. 
jonge(geringde) raven bij Huis te Heide
Met die wetenschap in het achterhoofd ben ik afgelopen week naar het broedgebied gegaan om te kijken hoever ze zijn met de voorbereidingen van het nieuwe broedseizoen. Want ze broeden heel vroeg in het jaar en eind januari moet er al activiteit zijn. Sowieso aanwezigheid in het territorium en alarmerend en waaks gedrag mag je vanaf nu verwachten. 

Het nest zag er slecht uit, half verzakt door de wind en niet onderhouden. In deze tijd moeten ze toch wat onderhoud plegen en zorgen dat het nest bruikbaar blijft. Wat ik kon zien was een restant van het nest van afgelopen jaar en geen alarmerende of waakse raven in het gebied. Ik vermoed dat ze weg zijn. Waarom? Ik heb geen idee maar het zou zomaar eens door Corona kunnen komen. Niet dat de raven van Dorst ziek zijn geworden maar dat de drukte in de Boswachterij, ze door Corona parten heeft  gespeeld. 

Wil je meer weten van deze raven die ook in Dorst zitten, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/raaf

Geen opmerkingen: