vrijdag 18 februari 2022

Je moet er maar oog voor hebben.

witoogeend in Teteringen
Het was alweer dik acht jaar geleden dat ik voor het eerst een witoogeend zag. Deze eerste witoogeend zag ik in de buurt van Den Dungen, dobberend op de de Meerse Plas. Even tussen de middag vanuit mijn werk naar de plas gereden om hem te zien. Dat deed ik zo wel vaker en kon ik onder andere de zeldzame steppekievit, zwarte ooievaar, kraanvogels en de bonte kraai afvinken. Allemaal in een vrij kleine cirkel rond Eindhoven waar ik werkte.

Nu zat deze wintergast in Teteringen en zou in deze tijd eigenlijk in Afrika moeten zitten. Hij is dus zeldzame dwaalgast en eigenlijk een doortrekker en dan ga je toch twijfelen. Zou het een ontsnapt exemplaar zijn?
vrouwtje kuifeend
Want dit is zo'n soort die door volière houders gekweekt wordt maar dan worden ze ook geringd en hebben we met een zogenaamde "escape" te maken.

Gelukkig kreeg ik al vrij snel te horen dat het hier om een ongeringd exemplaar ging. Dat zou dus duiden op een echte wilde vogel en die tellen mee. De vogel was makkelijk te vinden en niet heel erg schuw, alhoewel ze die naam wel hebben. 
ongeringde marmereend
(27-9-2016, Huis ter Heide)
Dat deed mij ook direct weer denken aan de marmereend die ik in bij Huis ter Heide zag. Ongeringd en zeker niet schuw net als deze witoog. Uiteindelijk werd die marmereend toch als escape bestempeld en van de lijst geschrapt. Ik ben benieuwd wat met de witoog uiteindelijk gaan gebeuren? Langzaam zwom hij van mij vandaan maar was niet bang en dobberde zo verder uit het zicht.

Deze witoogeend heeft wel wat weg van een vrouwtjes kuifeend alleen heeft die een geel oog en heeft een minder warm bruine kleur. Vaak ook uit gemakzucht kijk je niet naar de kleinste details en mis je zo weleens iets aparts. Gelukkig zijn er genoeg "scherpe" vogelaars die dit soort beestjes wel ontdekt en dan is het lekker meeliften. Deze witoogeend is een van de jaarlijks zeldzame waarnemingen van de soort. Elk jaar zijn er wel een paar in Nederland te vinden en als je maar lang genoeg wacht komt er ook een in de buurt langs. Totaal worden nu op zes plaatsen in Nederland witoogeenden gezien en dat is iets boven het langlopende gemiddelde vanaf 1989 gerekend.

Wil je meer weten van dit speciale eendje, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Witoogeend

Geen opmerkingen: