dinsdag 10 mei 2022

Kwik-me-dit, kwik-me-dit klonk het.

uitgesproken kwartel biotoop
heel vroeg in de ochtend
Kwartels stellen hoge eisen aan hun leef- en broedgebied. Tenminste dat is tegenwoordig de situatie want in het huidige agrarische of zelfs minder intensief beheerde cultuurlandschap vind je ze niet meer. Het is sowieso een super verborgen levende vogel die je vrijwel nooit te zien krijgt dus als het cultuurlandschap niet intensief beheert wordt, is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Daar komt dan ook nog eens bij dat ze maar heel kort hier zijn en ook maar een paar weken echt fanatiek roepen.

Vandaag hoorde ik de eerste van dit seizoen kwik-me-dit, kwik-me-dit roepen op een plek die ik niet direct verwachtte. Slechts een geschikt perceel tussen vele intensief bewerkte percelen had deze kwartel juist uitgekozen. Hij riep uit volle borst en liet duidelijk horen dat hij blij was om weer terug te zijn. Tenminste zo vond ik het klinken. 

alerte kwartel
De kwartels komen zo laat terug omdat ze onderweg al een legsel hebben uitgebroed. Halverwege hun lange tocht uit Afrika kiezen ze al een eerste broedgebied uit en blijven daar dan een tijdje hangen alvorens ze naar Nederland komen voor hun tweede legsel van dit voorjaar. 

Ik ben benieuwd of dat in dit perceel gaat gebeuren. In de drie andere gebieden waar ik ze elk jaar regelmatig hoor is dat vrijwel zeker het geval. Daar roepen meerdere mannen en past de biotoop ook veel beter bij de vogel. Er wordt gezegd dat kwartels ook in akkers broeden maar daar twijfel ik toch wel aan. Ik heb ze nog nooit in akkerpercelen gehoord en ik denk dat de akkerpercelen niet meer dezelfde zijn als de akkerpercelen van vroeger. 

En waarom voor een akkerperceel met amper insecten kiezen als je met wat heen en weer gefladder wel ergens in de omgeving een lekker kruidenrijk veldje kunt vinden met insecten zonder rond racende boeren.

WIl je meer weten van de kwik-me-dit, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kwartel

Geen opmerkingen: