dinsdag 3 mei 2022

Huismussen vliegen uit.

Huismussen worden bij de jaarlijkse tuinvogel telling al jaren het meest geteld. Bij ons in de wijk was dat heel lang zeker niet het geval, daar zaten maar op een paar plekken wat mussen. Maar naarmate onze wijk ouder wordt en meer grote bomen, struiken en hagen groeien, neemt het aantal mussen langzaam toe. Of de stand van de huismus nu ook beter wordt betwijfel ik. Het is denk ik eerder een verplaatsing van of uitbreiding van het mogelijke broedgebied. 

Hoe dat precies zit weet ik niet maar ik beleef wel veel plezier aan de grote groep huismussen die hier rond het plein bij ons rondscharrelt. Ze hebben zelfs nestgelegenheid bij de buren gevonden en die weten dat volgens mij niet en ik ga ze ook niet wijzer maken.
knappe jongeling
De huismussen nestelen onder de dakpannen aan de zijkant van het dak. Sinds vorig jaar voer ik het hele jaar door vogelzaad en daar doen ze zich elke dag weer aan tegoed. Een silootje per dag gaat er wel door en alles wat gemorst wordt, ruimen de houtduiven, tortels, merels en andere passanten wel op. Er groeit zelfs geen onkruid onder de silo, tot het allerlaatste zaadje wordt alles netjes opgeruimd.

Afgelopen week zag ik niet alleen hongerige mussen zaadjes pikken maar ook de eerste jonge, net uitgevlogen musjes, die achter moeders aanhipten voor een hapje eten. Dat bracht mij op de vraag wanneer die mussen dan ongeveer begonnen zijn met de broedperiode?
2 schooiertjes bij moeder mus


Als ik dat terugreken, dan zitten de jonge mussen vanaf 20 april bij ons in de tuin. Daar gaat een periode aan vooraf van ongeveer 17 dagen dat de jongen in het nest zitten en gevoerd worden. Dan hebben we het over 3 april. De broedperiode duurt een dag of 12 en dan hebben we het over een startdatum op 22 maart. De mussen leggen 4 tot 6 eieren en ze leggen ongeveer 1 ei in 24 uur. De eileg kan soms ook wel wat langer duren en wordt wel eens een dag overgeslagen en als ik daar vanuit ga dan is het eerste ei om en nabij de 15e maart gelegd. 

Best vroeg vind ik. Ik was in de veronderstelling dat mussen pas vanaf half april aan de broedperiode begonnen maar dat is dus een maand eerder. Deze, voor mij wat vroege eerste leg, zorgt er wel voor dat ze nog heel veel tijd over hebben voor een tweede leg en als dat weer 4 tot 6 jongen oplevert die ook succesvol worden grootgebracht dan moet dat wel tot de groei van "onze" pleinkolonie leiden. Ik blijf ze voeren en op de voet volgen want hoe lang duurt het totdat het tweede nestje uitvliegt?

Wil je meer weten van mijn favoriete tuinsoort, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/huismus

Geen opmerkingen: