maandag 19 oktober 2015

Hamsterééééén......

Dat de winter er aankomt is duidelijk, het blad valt van de bomen, de vogels zijn massaal op trek, of onderweg en reeds aangekomen in Nederland, of zijn ze op weg naar warmere oorden. Maar voor ons zijn toch ook de standvogels, "onze" vogels interessant en belangrijk. Want die zien we het hele jaar door en zijn dit vaak de vogels die in en rond onze tuinen scharrelen. Soms kennen we de individuele vogels ook, zoals die merel met die ene witte veer op zijn schouder, of dat roodborstje dat altijd op een halve meter achter je zit als je in de grond aan het wroeten bent. En zoals zovelen hangen wij ook onze tuin vol met pindanetjes en vetbollen en worden op de voedertafel strooizaad en zonnebloempitten gelegd. Veel van die vogels maken daar ook dankbaar gebruik van en heel soms zien we ook ongewone taferelen in de tuin, zoals een kauw bungelend aan een pindanetje, ja hij is er handige genoeg voor en wat te denken van een grote bonte specht aan een pindanetje. Leuke waarnemingen hoor.

boomklever aan het werk
Afgelopen vrijdag had ik op mijn wandeling een stuk of dertig of wat meer walnoten geraapt en had deze op de tuintafel te drogen gelegd. Maar waar ik geen rekening mee had gehouden, is dat de gaaien en eksters bij ons in de buurt al druk bezig waren met het aanleggen van hun wintervoorraadje. En in hun dieet komen dus ook walnoten voor, bleek achteraf. Want in een mum van tijd waren ze bezig met het verplaatsen van dit voorraadje, hamsteréééén dacht ik even in de tuin te horen. Waar zouden ze die toch zo snel verstoppen, want het was binnen een uurtje geregeld. Nu ik dat weet heb ik me voorgenomen om de voedertafel deze winter zeker te voorzien van hazelnoten en walnoten. Dat wordt nog flink rapen de komende weken.

Nu we het toch over het verzamelen van zaden en noten hebben en wat ook leuk was om te zien, was langs De Donge waar een boomklever een eikel klem had gezet in de schors van een boom zodat hij hem op zijn gemak kon openhakken. Ik hoorde boven mij een zacht gehak, te zacht voor een specht maar duidelijk hakwerk. Toktoktok...toktoktok enz. enz. Na wat speuren langs de stammen ontdekte in hem, niet eens zo ver van mij vandaan, dus ik kon er ook nog eens een leuke foto van maken. Onverstoorbaar hakte hij door, waar zou hij toch zijn voorraadje verstopt hebben? Want boomklevers leggen ook wintervoorraden van eikels en beukennootjes aan.

Als ze dat net als gaaien en eksters ook onder de grond doen, hebben we heel wat planters van jonge bomen in de buurt. Want er zal heus wel eens een nootje of eikel vergeten worden.

Wil je meer weten over deze acrobaat, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/16

Geen opmerkingen: