dinsdag 27 oktober 2015

Drie kraaien......

Kraaien zien we steeds minder in de Oranjepolder en dat zou je zo een, twee, drie niet zeggen als je door de polder loopt of fietst, er zijn maar genoeg zwarte vogels te zien, echter, zijn dat met name roeken en kauwen en in mindere mate zwarte kraaien. Ik weet niet of dat verontrustend is, of dat een normaal beeld is. Misschien komt het omdat mijn beeld is veranderd en ik nu zelf scherper rondkijk en minder roeken voor zwarte kraai uitmaak?

jonge zwarte kraai, voorjaar in de Oranjepolder
Landelijk is de populatie in de afgelopen dertig jaar maar liefst verdrievoudigd. Dus ik maak me waarschijnlijk druk om niks. Maar stel dat deze belangrijke vogelsoort voor de Oranjepolder inderdaad langzaam maar zeker onze polder links laat liggen en dat onze populatie hier sterk terugloopt? Ik weet dat bijvoorbeeld de boeren niet erg blij zijn met zwarte kraaien want ze worden nog steeds als vogelverschrikker aan een touw opgehangen in een pas ingezaaide akker. En dat terwijl er een veelvoud aan houtduiven in de akkers rondscharrelt die volgens mij veel meer schade aanrichten. En die trekken zich werkelijk nergens iets van aan, ook niet van een aan een touw bungelende dode kraai.

Stel dat de aantallen in onze Oranjepolder inderdaad sterk teruglopen dan hebben we toch wel een probleem aan de hand. De zwarte kraai is namelijk een belangrijke leverancier van nesten voor zeldzamere vogelsoorten als boomvalken en ransuilen in de Oranjepolder die hier ook voorkomen en broeden. En dat willen we natuurlijk niet, want dan heb ik straks geen ransuil in mijn tuin. De zwarte kraai is overigens de enige echte geheel zwarte vogel die we hier hebben(kauw-grijze kraag, roek-grijze snavel, merel-gele snavel).

Wil je meer weten van deze ondergewaardeerde vogel, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/262

Geen opmerkingen: