dinsdag 13 oktober 2015

Reiger explosie?

Het moet wel een geweldig jaar voor alle reigers geweest zijn. Nog nooit zag ik zoveel reigers in de Oranjepolder(en Gecombineerde Willemspolder) als deze afgelopen zomer. Ik overdrijf misschien om de nieuwe aanwas van reigers gelijk een "explosie" van reigers te noemen, maar het is ontegenzeggelijk de waarheid, dat de populatie een prima broedjaar achter de rug heeft.

Op mijn tochtjes door de beide polders, loer ik altijd naar de blauwe reigers, want deze knapen zijn voor mij de maraboes van de lage landen. Want waar groepen reigers samenkomen, is wat op te ruimen. Meestal veroorzaakt door maaimachines, is de dinertafel goed gevuld en dan zijn groepjes van deze vogels in de buurt. Altijd wel een stuk of drie, vier maar dit jaar zeven, acht en zelfs wel negen stuks of meer bij elkaar in een weiland of akker..

voorbij vliegende grote zilverreiger in de Gecombineerde Willemspolder
Maar wat nog veel bijzonderder is, dat ook de grote zilverreiger zich mengt in deze werkzaamheden. De grote zilverreiger is echter maar af en toe te zien in de Oranjepolder en vrijwel uitsluitend in de Gecombineerde Willemspolder. Wat te denken van zeven blauwe reigers en acht grote zilvers in één weiland en wat verderop nog eens negen blauwe reigers bij elkaar?  Een bijzonder rijk tafereel om zo vlak bij elkaar vierentwintig reigers te spotten. Dit overkwam mij op 26 september, en op 3 oktober herhaalde zich dat nog eens, toen zag ik in een weiland in de Gecombineerde Willemspolder maar liefst vijftien grote zilvers en drie blauwe reigers bij elkaar staan..

blauwe reiger op de schutting
van onze tuin
Dat zijn toch serieuze aantallen en toont het ongelooflijk sterke herstel van de populatie aan, na die strenge winter van een paar jaar geleden. Toen kwam ik op een wandeling in de Oranjepolder vier dode exemplaren tegen, een trieste aanblik kan ik wel zeggen. De vorstperiode van toen was lang en het langdurig bevroren oppervlaktewater hadden hun tol geëist. In dat jaar stierven ook heel veel ijsvogels.

Ik mag het misschien niet zeggen, maar van die winter hadden mijn goudvissen veel plezier. Ze werden dat jaar niet bedreigd en zagen nauwelijks een blauwe reiger vanaf de schutting naar ze loeren. Dat is nu wel anders, een van die "rovers" zat onlangs al op de schutting te kijken welke oranje dikkerd hij de komende tijd nog eens gaat opzoeken. Ja, ik weet wel wat er deze winter gaat gebeuren. Gelukkig komen de zilvers niet zo dichtbij anders was het rond onze vijvers dringen geblazen.

Wil je meer van blauwe reiger en zilverreiger weten? Klik dan op de link;
Blauwe reiger: http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/10
Grote zilver reiger;      http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/81


Geen opmerkingen: