dinsdag 6 oktober 2015

Hoeveel geluk kun je hebben?

Er zijn van die dagen dat je van de ene in de andere verwondering valt of in dit geval loopt. Langs de Donge wandelen is een van mijn favoriete bezigheden. Van 's-Gravenmoer langs de Donge naar Raamsdonk en vandaar naar de Gecombineerde Willemspolder en tenslotte door de Oranjepolder in Oosterhout naar huis. Een tochtje van twee uur met maar weinig openbare wegen en dus weinig mensen en veel vogels.

Op zaterdagochtend begon ik mijn routje rond een uur of acht, de zon kwam net op en het was fris en windstil. Boomkruipers en -klevers, groene specht, gaaien en ijsvogels lieten zich zien en horen. Na een half uurtje hoorde ik een waterral roepen of liever gezegd "gillen", het klinkt echt net alsof een speenvarkentje aan zijn staart wordt getrokken. Ik keek tegen beter weten in om, wetende dat ik hem toch niet te zien zou krijgen. Ze leven zeer goed verborgen in de rietkraag en laten zich vrijwel nooit zien. Een paar weken geleden had ik geluk en zag er een voor een rietkraag scharrelen.

Roerdomp in de Biesbosch
Maar toen mijn blik langs de rietkraag aan de overkant van de Donge gleed, zag ik een, zo niet nog meer verborgen levende vogel, de roerdomp zitten. Een roerdomp zien is te vergelijken met een prijs winnen in de Staatsloterij, dat gebeurt je ook maar af en toe. Ik heb het dan over een eigen geldje natuurlijk, niet over een paar ton of meer. Ik stopte om hem beter te bekijken en terwijl ik door mijn verrekijker deze geheimzinnige vogel stond te bekijken vloog zomaar een ijsvogeltje door mijn beeld. Bingo, drie op een rij!

Ja, hoeveel geluk kun je hebben, op vrijwel hetzelfde moment een waterral, een roerdomp en een ijsvogel. Het zijn zo van die dagen die je op een hand kunt tellen en die dagen zorgen er bij mij voor dat ik dan bijna niet kan wachten om daar weer te gaan lopen. Vandaag liep ik dus vol verwachting hetzelfde routje maar nu met mijn fototoestel in de aanslag, tegen beter weten in overigens want zo'n bijzondere waarneming als die van afgelopen week overkomt je echt maar een keer in je leven.

Wil je meer over deze bijzondere en verborgen levende vogel weten? Klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/181

Geen opmerkingen: