vrijdag 2 oktober 2015

Kauwtjes laat je niet in de kou staan

Er zijn maar weinig vogels met zulke mooie en doordringende ogen dan de kauw. Meestal zie je bij vogels van die glimmende zwarte kraaltjes die spiedend rondkijken en het dreigende gevaar in de gaten houden. Maar een kauw is daar toch een echte uitzondering op. De kauw heeft namelijk prachtige lichtgrijze kraaloogjes en een gitzwarte pupil. Ze kunnen je heel wijs aankijken en echt waarnemen wat je doet en ik geloof ook dat je contact met ze kan maken..

Dat ik dat zo durf te zeggen, komt omdat ik als klein jongetje een paar keer een jonge kauw kreeg van de aannemer om de hoek die ook de schoorstenen in de buurt schoonmaakte. Dat gebeurde vroeger in het voorjaar als het stookseizoen achter de rug was. We stookten toen bijna allemaal kolenkachels en roet zette zich af tegen de wanden van de schoorsteen en om geen brand te krijgen in het volgende stookseizoen, moest de schouw geveegd worden. Vaak zat dan in zo'n schouw een kauwennest en als er dan geveegd werd was ik erbij.

kauw zit mij met mijn camera te bestuderen
Zo kreeg ik op een keer een jong, nog net niet uitgevlogen kauwtje die ik "Jan" noemde, een heel aanhankelijk en leergierig vogeltje. Als ik dan 's-morgensvroeg beneden kwam en de keukendeur opendeed, hoefde ik maar "Jan" te roepen of hij riep al terug en kwam uit de tuin naar de keuken gefladderd. Hij wist dan dat er iets lekkers te halen was en bleef dan ook maar al te graag op mijn schouder zitten. We werden dikke vrienden totdat een kat uit de buurt hem op een ochtend te pakken kreeg en een einde maakte aan zijn korte leventje en een einde maakte aan onze hechte vriendschap.

Ook nu zie ik in de Oranjepolder regelmatig van die kleine kauwtjes die mij met van die brutale oogjes aankijken en dan denk ik nogal eens een keer terug aan "Jan". Het zijn volgens mij hele slimme vogels die ondanks alle veranderingen en dreigingen in onze en hun wereld weinig problemen hebben om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Dit is nog eens een echte opportunist die het altijd zal redden en dat is maar goed ook.

Wil je meer weten over deze bijzondere vogel, klik dan op de link; http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/97

Geen opmerkingen: