donderdag 19 november 2015

Kramsvogels, serieuze wintergasten.

Ondanks het zachte weer, nadert de winter gestaag. Vrijwel alle bomen hebben hun blad losgelaten en staan de komende maanden in ruststand. Veel vogels zijn naar betere en warmere oorden vertrokken en zien we pas over een maand of vijf weer terug. Het lijkt zo een troosteloos verhaal te worden maar dat is niet de bedoeling. Vanmorgen kon ik in de Oranjepolder weer genieten van een paar mooie vogelsoorten, waaronder de voor ons in het Zuidwesten van Nederland, wintergasten zoals sijzen en kramsvogels en onze "eigen" poldervogels zoals ijsvogel, torenvalk, grote zilverreiger en natuurlijk de buizerds.
kramsvogel in de IVN tuin
En op die kramsvogels wil ik nog even terugkomen, net toen ik vanmorgen het bochtje door wilde lopen richting het veldje van de schaatsvereniging IJsco, hoorde ik boven mij het kenmerkende geluid wat kramsvogels maken, tsjek, tsjek, tsjek. Een vlucht van zo'n zesenveertig van die wat slordig vliegende lijsterachtigen vloog laag over. Ha, dacht ik, kramsvogels, het kan gaan winteren!
De plek, de Oranjepolder, groot open agrarisch gebied is niet standaard een kramsvogel biotoop, ze verblijven meer in de begroeiingen maar zijn toch elke winter hier te zien. Trouwens langs de gehele Donge oevers tot aan 's-Gravenmoer toe kom ik ze in de winter tegen. En net als kramsvogels, arriveren ook de koperwieken in Nederland en ook die kun je bij ons in de Oranjepolder tegenkomen, hoewel die aantallen een stuk lager liggen, zijn ze er elk jaar. Iets kleiner, oranje flanken en onmiskenbaar een lijsterachtige. En persoonlijk vind ik de koperwiek mooier dan de kramsvogel, hij kijkt trouwens ook niet zo streng.

Van alle lijsterachtigen heeft de kramsvogel het meest forse postuur en een serieuze, strenge uitstraling. Ze zijn iets groter dan merels en als de winter maar streng genoeg is, trekken ze van de buitengebieden de wijken in. Het zou dus zomaar kunnen zijn, dat we ze de komende tijd in onze tuinen kunnen zien.

Wil je meer weten over deze "strenge" wintergast, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/127

Geen opmerkingen: