zaterdag 7 november 2015

Weing ijs brengt weinig sijs?

Het ene jaar zie je in de winter grote groepen sijsjes, en in het andere jaar zijn er in de winter maar een paar "af te vinken" om in een mooie vogelterm te blijven. Ik weet nog dat de winter van 2012/2013 een uitmuntend sijzenjaar was. Het Kromgat was een behoorlijke tijd bevroren en de elzenproppen waren bij de sijzen, vinken en putters zeer geliefd. Ik zag, als ik langzaam en rustig langs het pad langs het Kromgat liep, de vogels op het ijs zitten eten. Werkelijk tientallen sijzen verbleven die winter in de Oranjepolder.


mannetjes sijsje in de Oranjepolder
 De winter van 2014/2015 daarentegen was een zachte winter met weinig ijs en weinig sijs. Zou dat een nieuwe tegeltjeswijsheid kunnen zijn? "weinig ijs, brengt weinig sijs". Klinkt wel goed maar ik ben er niet blij mee. Dit jaar, de winter is nog niet eens begonnen en niets duidt op een aanstaande strenge winter, zag ik de eerste sijsjes al in de Oranjepolder. En wel op dezelfde plekken als, in de goede sijzen jaren, grote groepen zijn waar te nemen. Ik ben benieuwd of we met de komst van deze eerste sijzen een voorbode ontvangen van een strenge winter?

Sijzen behoren dan wel tot de Nederlandse jaarvogels maar dat zijn dan de vogels die in naaldbossen verblijven en niet in polders. Dit zijn dus doortrekkers, overwinteraars uit ScandinaviĆ«. Broeden doen ze amper in Nederland, want dat doen ze toch vooral in ScandinaviĆ«. Maar wat ze wel in Nederland doen, is tuinen bezoeken, ze houden namelijk van vetbollen. Dus als je ze deze komende winter van die prachtige gele sijzen in je tuin wil zien, hang dan vetbollen op. Je helpt er veel tuinvogels mee en dus ook wintergasten als de sijs.

Wil je meer weten van deze bijzondere wintergast, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/197

Geen opmerkingen: