dinsdag 24 november 2015

Kuifeendjes

Ze zijn er weer, de kuifeendjes op de Millenniumplas, eerst een paar, nog niet helemaal op kleur maar nu komen de serieuze aantallen toch binnen. En met serieuze aantallen bedoel ik een stuk of twintig tot vijfentwintig koppels. Bij elkaar toch een mooi groepje van 50 kuifjes met daar tussenin ook altijd een stuk of vier tot zes tafeleenden. En ik moet eerlijk zeggen, de tafeleend is absoluut stukken mooier en tegenwoordig ook zeldzamer aan het worden dan de kuifeend.

mannetjes kuifeend op de Millenniumplas
Tafeleenden foerageren net als kleine zwanen op de knolletjes van waterplanten en zijn dus dol op de restjes die de kleine zwanen achterlaten. In SiberiĆ« zijn ze dan ook altijd in elkaars nabijheid te vinden. In de winter schakelt de kleine zwaan in zijn winterverblijf, bijvoorbeeld in de Gecombineerde Willemspolder, over op gras. Waar de tafeleend op overschakelt, weet ik eigenlijk niet. Het zal wel hetzelfde soort voedsel zijn als de kuifeend omdat je ze dan vaak op grote wateroppervlakten samen ziet dobberen. Kijk ook maar eens in de Spieringpolder in de Biesbosch, daar zie je grote groepen van deze twee eenden bij elkaar zitten.

Ik zag ook dit voorjaar weer een koppeltje kuifeenden in het Kromgat dobberen, niet zomaar een keertje, nee weken en weken achter elkaar. Ik begon zo langzamerhand te denken en te hopen dat dit koppeltje hier zou gaan broeden maar dat was achteraf niet zo. Ze trokken half mei weg, volgens mij was het een koppel dat nog niet aan broeden toe was.

Wil je meer weten van deze parmantige eend, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/133

Geen opmerkingen: