dinsdag 17 november 2015

Onze ransuil(5)

Een hele bijzondere thuiskomst, gisteren kwamen we thuis van een weekje uitwaaien aan de Zeeuwse kust. Heerlijk over de stranden dwalen, verrekijker bij de hand natuurlijk, de Brouwersdam, plan Tureluur, vogel hotspots van de bovenste plank. Maar die thuiskomst was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Op de een of andere manier blijf je naar de acacia kijken die achter in de tuin staat, "zit ie er, of zit ie er niet"? Nou, gisteren zat ie er weer, onze ransuil, in onze tuin, in de acacia.


Onze ransuil(Asio Otus) in de kale acacia
 Hij is een tijdje weg geweest en wij dachten dat hij net als zoveel ransuilen dat doen, naar een verzamelplaats was vertrokken waar ze tot februari samen roesten. Daarna zoekt ieder zijns weegs en gaat waarschijnlijk met een partner een gebiedje met een stevig oud kraaiennest bewonen, het liefst in de Oranjepolder natuurlijk. Maar onze ransuil is wel erg honkvast en heel eerlijk ben ik daar niet zo blij mee.
Dat klinkt natuurlijk gek, als een vogelliefhebber dat zegt, je bent zo bevoorrecht om een normaal gesproken, zo verborgen levende uil in je tuin te hebben. De acacia heeft bijna geen blad meer en de ransuil heeft nauwelijks nog bescherming en beschutting van het bladerdak en zit vol in het zicht met alle gevaren van dien.

Ik ben benieuwd of de buren de vogel al hebben opgemerkt en hoewel we elkaar regelmatig spreken, ga ik er niet naar vragen. Deze uil, die ons de hele zomer heeft laten genieten, wil ik graag met rust laten. Maar nogmaals, als hij vandaag zou vertrekken naar betere oorden, de bossen bij Surae bijvoorbeeld, dan zou ik dat niet erg vinden.

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat hij nu nog langer blijft. Wij lopen weer door de tuin, hoewel de hond weer een uitgaansverbod heeft gekregen, die mag weer even niet in de achtertuin komen, zit de uil vol in de wind en regen, kortom van een rust-, roest- of slaapplaats is haast geen sprake meer. We volgen de komende dagen onze ransuil nauwlettend, noteren zijn vertrektijden en berichten over zijn aanwezigheid als er nieuws te melden is.

Wil je meer weten van de Asio Otus, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/174

Geen opmerkingen: