vrijdag 1 januari 2016

Zeemeeuwen.....

.....alsof er ook berg-, bos- of tuinmeeuwen zijn? Af en toe hoor je het wel eens... zeemeeuwen. Een verzamelnaam die het een stuk makkelijker zou maken. Want wat is het toch een lastige groep vogels. Meeuwen, in al die verschijningsvormen, eerstejaars, tweede jaar, derdejaars, volwassen kleed, de overgangskleden van eerstejaars naar tweede jaar, de rui die ook nog roet in het eten gooit als je de soort en stadium probeert vast te stellen. En dan maakte ik vorige week ook nog eens mee dat ik twee kleine mantelmeeuwen naast elkaar zag staan, identiek aan elkaar, echter de ene vogel had gele poten en de andere vogel had vleeskleurige, roze poten. Is de ene dan een kleine grote mantelmeeuw die naast een grote kleine mantelmeeuw staat? Dit laatste alleen al lezen, is verwarrend, laat staan wat je dan door je kijker ziet staan. Het bleken uiteindelijk toch twee kleine mantelmeeuwen te zijn en het kan wel eens voorkomen dat ze verschillende kleuren poten hebben.

Want die kleur van de poten was voor mij meestal "het" kenmerk om te bepalen met welke van de twee ik te maken had. De kleine mantelmeeuw heeft gele poten en de grote mantelmeeuw heeft vleeskleurige of roze poten. Als ze naast elkaar staan is het formaat meestal afdoende om de soort vast te stellen.

veren schema van de vleugel;
1. Handpennen
2, Handdekveren
3. Duimdekveren
4. Armpennen
5. Grote dekveren
6. Middelste dekveren
7. Kleine dekveren
8. Tertials
9. Schouderveren
Ik weet het soms ook niet meer en dacht in de hoedanigheid van Pim Wolf, top vogelaar in Nederland een goede leermeester te hebben gevonden. Pim kan uiterst precies vertellen en uitleggen waarom de ene vogel een tweede- jaars zilvermeeuw is die nog halverwege de rui zit, wat weer duidt op een vogel uit het hoge Noorden, want die van ons zijn al door de rui heen, "kijk maar naar de tertials"(nr.8) zei hij, alsof het dan plotseling duidelijk wordt. Dit kleine plukje veren zit, zeg maar in het oksel van de vogelvleugel, en bedekt de vleugel als deze is ingeklapt. Het zijn er een stuk of zes en als de vogel niet vliegt kun je hier ook aan zien(wel gekartelde randen of niet gekartelde randen), welke soort het is, wel of niet uit de rui, enfin, de puzzel werd alleen maar groter en complexer.

De puzzel en de verwarring werd bij mij niet alleen groter, maar ook mijn nieuwsgierigheid werd groter. Vandaag sta ik met mijn kijker, telescoop en fototoestel op de loer om meeuwen te spotten en te determineren. Met welke jaargang heb ik te maken? Is de vogel al door de rui heen en komt ie uit Nederland of uit het hoge Noorden?

Zilvermeeuw, eerste najaar

Wil je meer weten van de deze "verwarrende " vogelsoort de zilvermeeuw; klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/257

Wil je meer weten van deze lastige vogelsoort, de kleine mantelmeeuw weten, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/106

Geen opmerkingen: