donderdag 21 januari 2016

Zwanenzang in de polder

Het klinkt dramatischer dan het is, de zwanenzang in de polder is zeker niet het geluid van een stervende zwaan. Dat werd vroeger gezegd, dat als een zwaan gaat sterven dat hij nog een keer prachtig zou zingen. En mijn zwanenzang in de polder is inderdaad luisteren naar de mooie geluiden die de kleine zwanen kunnen maken, dat is alweer een stuk vrolijker want die zwanen sterven nog lang niet.
Geelpoot 22Z (foto van Wim Tijsen, Kleine zwanennieuws)
Minimaal een keer per week ben ik daar te vinden om naar de kleine zwanen te luisteren en te kijken. Ik probeer ook wel wekelijks in mijn blog even stil te staan bij mijn waarnemingen. Want al zou je denken, is daar wel elke week iets nieuws over te melden, die beesten zitten, waggelen of staan toch alleen maar in dat hoge gras? Nou dat ligt net even anders, trouwens dat hoge gras is een behoorlijke belemmering voor bijzondere waarnemingen. Ringen zijn bijvoorbeeld amper af te lezen. Dat het gras zo hoog staat hebben we te danken aan de veel te warme decembermaand. Maar ondanks dat hoge gras ontdekte ik toch weer een bijzondere kleine zwaan in de groep van ruim tachtig zwanen. En wel een mooie kleine zwaan met gele poten terwijl dat normaal gesproken zwarte poten moeten zijn.
 
In de nieuwsbrief van Wim Tijsen las ik dat in Brabant regelmatig een kleine zwaan met gele poten wordt gezien en die heeft ook een ring, Het is kleine zwaan WIT-22Z, de zeldzame kleurafwijking van zijn poten komt wel vaker voor en men denkt dat deze kleurafwijking ook genetisch overdraagbaar is. Meestal hebben deze zwanen ook een gebrek aan pigment in de snavel waardoor deze deels roze blijft zoals bij jonge vogels dat het geval is. "Onze" geelpoot heeft een gewone zwarte snavel met het kenmerkende gele vlak. Ik hoop dat hij nog even in de polder blijft rondhangen zodat ik uit kan zoeken of hij een ring heeft en natuurlijk wat daar dan op staat. Het zou mooi zijn als het de 22Z van Wim is!
 
Wil je meer weten van de mooiste wintergasten van Nederland, meld je dan voor de nieuwsbrief van Wim Tijsen door hem een mailtje te sturen. wimtijsen@ziggo.nl
 
Kijk ook eens op de site van de Vogelbescherming om meer te leren van de kleine zwaan;
 

Geen opmerkingen: