zondag 17 januari 2016

Wie vogels telt, telt mee....

Vijftien januari was het weer zover, de maandelijkse watervogeltelling van SOVON. Die ochtend heb ik de Oranjepolder doorkruist voor deze maandelijkse telling. Gedurende de herfst, winter en lente, zeg maar van september tot april, wordt rond de vijftiende, de vaste teldag van iedere maand door mij een watervogeltelling in de Oranjepolder en De Blokken gedaan.

Oranjepolder en De Blokken
Ik had voor deze wandeling van Dommelbergen naar Raamsdonksveer een uurtje of drie uitgetrokken. Ik kan dan langs alle waterlopen, stadsvijvers en zandwinputten wandelen en vrij nauwkeurig al het "waterwild" in kaart brengen. In eerste instantie had ik er niet zo'n hoge pet van op. Ik verwachtte niet dat ik tien verschillende watervogels zou tegenkomen maar dat viel reuze mee, ook de aantallen waren stukken meer dan ik had verwacht.

Langs Het Kromgat, het watertje dat van rechtsonder naar linksboven op het kaartjes loopt, zag ik alleen maar waterhoentjes, meerkoeten en wilde eenden en in de stads vijvers, onderaan het kaartje, het grijze bebouwde gebied, zaten vooral waterhoentjes, wilde eenden en een verdwaalde meerkoet. Maar in de twee zandwinputten, rechtsboven op het kaartje zat het interessante spul en kon ik genieten van een tafeleend, grote groepen kuifeenden, flink wat futen, overvliegende brandganzen, kolgans en een paar aalscholvers. De moeite waard dus.

 Telresultaat januari telling








Ik ben nu al benieuwd wat de februari telling gaat opleveren. Vanmorgen, de volgende dag, zaterdag de zestiende was een heel andere ochtend. Nu stond voor de Vogelwerkgroep De Biesbosch een wintervogeltelling in de Noordwaard op het programma. Deze ochtend stond de polder Muggenwaard en Donderzand op het programma, wat een onvoorstelbaar en bijna on-Nederlands mooi gebied. Enorme watervlakten met hele, hele smalle weggetjes die nog geen vijftien centimeter boven het water uitsteken, hier moet je geen tegenliggers tegenkomen. Maar de vogelrijkdom is enorm, duizenden en duizenden eenden. We zagen onder andere een groep van honderdzeventig pijlstaarten om maar even wat te noemen. Meer dan duizend smienten, meer dan duizend wilde eenden, meer dan duizend krakeenden, slobeenden, wintertalingen en ga zo maar door.

Het dunne, lichte streepje in het water is de doorgaande weg.
En morgen de zeventiende sluiten we dit telweekend af met de Nationale tuinvogeltelling. De voedersilo's zijn gevuld, de pindanetjes hangen te uitnodigend te bungelen en de vetbollen zijn ververst. Ik zag al een stuk of zes groenlingen handig zonnebloempitten pellen, dat komt morgen wel goed.

Wil je meer weten van telprogramma's van SOVON, klik dan op de link,
https://www.sovon.nl/
Wil je meer weten van de Biesbosch, klik dan op de link,
http://np-debiesbosch.nl/

Geen opmerkingen: