maandag 4 januari 2016

Ze zijn er weer!

Op zaterdagochtend 2 januari, 's-morgens om een uur of acht liep ik over straat toen ik achter mij het ingetogen geluid van de kleine zwaan hoorde. Zelfs onze hond hoorde het geluid en bleef staan en keek achterom. Vrij laag kwamen er een stuk of twintig aangevlogen en ze vlogen over de wijk naar het zuidoosten, bestemming Gecombineerde Willemspolder. Eindelijk, ze zijn er, vanmiddag ga ik kijken en genieten.

Kashin Island in Rusland, het vertrekpunt naar de
Gecombineerde Willemspolder in Oosterhout
Al meer dan anderhalve maand rijd ik wekelijks naar deze polder om te kijken of ze er al zijn, steeds tevergeefs. De zachte decembermaand heeft er wat dat betreft geen goed aan gedaan. Het wachten en wachten begon te vervelen. De vier "kwartiermakers" die ik een paar weken geleden al noemde waren verdwenen en deden bij mij het vermoeden rijzen dat we het dit jaar misschien wel eens zonder kleine wanen moesten stellen.
Ik moest er niet aan denken, een verstoring van een traditie! Van de andere kant was het natuurlijk wel fijn dat het gras door bleef groeien, want daar houden ze van en kunnen er de komende maanden op teren.

Ik zag al van verre grote groepen zwanen en ik schatte het totaal op honderdvijftig stuks. Ik wist ook dat er een grote groep van ruim zestig knobbels(mute swans oftewel stille/zwijgende zwanen) in de polder zit. Handig dat die hun kop houden want als je dan roepende zwanen hoort overkomen, weet je dat het in ieder geval geen knobbels zijn. Ik keek door mijn telescoop en telde maar liefst drieënzestig kleine zwanen inclusief elf mooie asgrijze jongen. Een beter resultaat dan de afgelopen jaren waar ik in de groep van ruim tachtig zwanen slechts negen jongen ontwaarde. Ondanks de slechte berichten in de Nieuwsbrieven van Wim Tijsen, was dit een mooi resultaat. Ik ben er in ieder geval blij mee en ga de komende tijd zo vaak als ik kan, genieten en kijken naar de zwanen met natuurlijk als doel ringen aflezen.

Zaterdagochtend, 2 januari arriveerde een groepje van 20 kleine zwanen in de Willemspolder



Geen opmerkingen: