dinsdag 29 december 2015

Truttige tortels?

De turkse tortel is voor mij een oude bekende. In de tijd dat ik een kauwtje als huisdier had en in de korte tijd dat ik met deze vogel goed bevriend was, had ik van mijn opa een Turkse tortel gekregen, ik was een jaar of acht, negen denk ik. Mijn opa had een mooie kooi getimmerd met zelfs een binnenkooi waar de duif 's-nachts lekker beschut en veilig kon slapen. Op de een of andere manier werd met deze duif geen hechte vriendschapsband opgebouwd, zeker niet zoals ik die met mijn kauw Jan had opgebouwd. Hij had ook geen naam gekregen, tenminste niet dat ik mij kan herinneren. Je had er eigenlijk niets aan, hij floot ook niet, alleen af en toe een roekoe-koe. Het was eigenlijk een truttige beestje, of mag ik dat niet zo zeggen?

dit lijkt wel op mijn oude kooi
Ik verzorgde de duif, vogelvriend als ik was en ben, zoals het hoorde. Voldoende voer en vers water in de kooi, het ontbrak hem aan niets. Ik kletste wat tegen de vogel maar het drong niet tot hem door of hij wilde gewoon geen contact met mij. Misschien zag hij mij toch als een soort cipier of was hij gewoonweg te simpel, zeg maar, dom! Maar op een dag had ik toch idee dat door mijn goede zorgen de duif zich aan mij gehecht had. Ik dacht toen nog dat alle duiven hetzelfde waren en als je die maar goed behandelde dat ze dan ook steeds terug bleven komen.

Op een dag kreeg ik het idee dat het leven van de tortel er een stuk leuker uit zou zien als hij zo af en toe ook een rondje kon vliegen. Ik zette de kooi open en de tortel bedacht zich geen moment en sloeg zijn vleugels uit. Maar waar ik dus op rekende gebeurde natuurlijk niet, hij koos het luchtruim en stak zijn middelvinger op, tenminste dat denk ik nu. Toen was ik vooral teleurgesteld in zoveel ondankbaarheid. Dat duiven terugkeren naar hun kooi of til doen alleen postduiven, die worden er op gefokt. Deze slimmeriken vliegen dan weer wel netjes terug naar hun baasje, geholpen door het magnetisme van de aarde en zelfs de infrastructuur, zeg maar, navigeren over of boven wegen, spoorlijnen en kanalen net als met een Tomtom. "na twee kilometer rechtsaf slaan" klinkt het dan op zijn postduifs.

tortel in de tuin
Tortels kunnen zich prima in Nederland handhaven met tegen de 100.000 broedparen. Je ziet ze voornamelijk in de buurt van bebouwing, woonwijken, boerenerven, sportvelden, als er maar mensen in de buurt zijn. In het open poldergebied zie je ze veel minder. Bij ons in de tuin zit ook dagelijks een koppeltje te snoepen van de zonnebloempitten. Ik denk dan nog wel eens terug aan die tortel die ik van mijn opa had gekregen. Die heb ik achteraf gezien, onbedoeld zijn vrijheid teruggeven en daar ben ik nu pas blij om.

Wil je meer weten van deze vliegende immigrant uit het oosten, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/229

Geen opmerkingen: