vrijdag 16 december 2016

Exoten in Nederland

zwarte zwaan in de Muggenwaard
In deze tijd, waarin heel erg veel vogels, en dan hebben we het al gauw over miljoenen vogels, vertrekken of ons land passeren om naar warmere en betere oorden te vliegen, zie je dat de "exoten" het hier wel erg naar de zin hebben. Die vertrekken dus niet. Opvallend is dat zij hier ook in de winter blijven hangen en niet naar warmere oorden vertrekken.

Ik zal er een paar noemen die ik de afgelopen weken gezien heb; fazant, casarca, nijlgans, cetti's zanger(horen roepen), grote canadese gans, zwarte zwaan en mandarijneend. Officieel zijn grote canadese ganzen en cetti's zangers geen exoten maar ze komen oorspronkelijk niet uit Nederland, de cetti's komt uit Zuid Europa en de canadees komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. Bijzonder als je ook nog eens meeneemt dat juist deze vogels dus uit warmere streken naar hier zijn gekomen, je zou juist denken dat die met het eerste beste graadje vorst op de wieken gaan en het voor gezien houden. Maar niets is minder waar, zij blijven juist hier in dat koude kikkerlandje.
grote canadese gans in Surea

Al deze zogenoemde 'vreemdelingen`, hebben het in ons land geweldig naar hun zin. En de meesten planten zich hier ook nog eens succesvol voort. De aantallen nijlganzen en grote canadese ganzen overstijgen de verbeelding, in de Muggenwaard telde ik op een ochtend meer dan negentig nijlganzen, in de Willems- polder zelfs meer dan honderd nijlganzen en meer dan honderd-vijftig Canadezen. Dat zijn dus geen uitzonderingen meer. Ze zitten niet verspreid in de Biesbosch of in de polder maar wel gewoon als groep bij elkaar.
mandarijneend
nijlgans met jongen in Surea
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat deze grote aantallen, andere inheemse soorten behoorlijk dwars kunnen zitten. Zoals nijlganzen die zelfs het lef hebben om het nest van een buizerd in beslag te nemen. Mandarijneenden en ook zwarte zwanen broeden succesvol in Nederland. Fazanten, ooit uitgezet voor de jacht, worden flink bejaagd en vormen geen probleem en al helemaal niet als voedsel concurrent voor andere akkervogels, want zo noem ik ze maar even voor het gemak. Al met al vind ik dat er wel wat meer beheer op mag komen, voor mij mogen deze soorten best blijven maar het moet niet gaan overheersen en dat doet het nu soms wel.

Geen opmerkingen: