vrijdag 23 december 2016

Soortenjagen?

Soortenjagers ook wel twitchers genoemd, racen het hele land door om een nieuwe soort aan hun soortenlijst toe te voegen. Afvinken is het uiteindelijke doel. Toen ik pas begon met actief vogels kijken, vond ik dat ook leuk, een nieuwe soort aan mijn lijst toevoegen. De sperweruil in Zwolle, de ortolaan in de Biesbosch, de woestijntapuit in Kerkwerve, de steppekieviet in Liessel en een roodkopklauwier in Udenhout zijn een paar soorten die ik alweer een aantal jaren geleden aan mijn soortenlijstje heb toegevoegd.

Op de een of andere manier ben ik die scoringsdrang of die drive kwijtgeraakt. Het hoeft voor mij niet zo nodig, koste wat kost nieuwe soorten aan het lijstje toevoegen. Toch wil ik nog wel eens de kriebels krijgen om een nieuwe soort te zien maar dan gaat het er mij nu vooral om dat ik een bijzondere vogel gewoon in het echt wil zien. En dan moet hij wel een beetje in de buurt zitten, ik ga er geen tientallen kilometers meer voor rijden. Een van die soorten die ik graag eens wilde zien is de roodhalsgans. Deze bijzonder mooi getekende gans doet ons land elke winter wel ergens aan. Meestal in Friesland, de Wadden en Zeeland en soms elders in het land. 

fragment van een schilderij van
d'Hondecoeter

Tijdens de laatste vergadering van de vogelwerkgroep werd een roodhalsgans genoemd die alweer een week in de Zonzeelse polder rondhing. Pas afgelopen weekend had ik tijd om hem op te zoeken, de hele Zonzeelse polder en omgeving afgezocht, oost, west, noord en zuid maar geen roodhals. Wel werd er een gemeld in de Overdiepsepolder. Ik besloot om laat in de middag toch maar naar Waspik te rijden en het er op te wagen. Tienduizend ganzen is zelfs nog een voorzichtige schatting, zoveel zaten er in de velden. Begin er maar eens aan, ik had er dan ook geen vertrouwen in dat het mij zou lukken om deze roodhals er tussenuit te pikken.

verspreiding roodhalsgans

Maar het moet wel een klein wondertje genoemd worden, want binnen een minuut liep hij door het beeld van mijn telescoop. Prachtig getekend, wat kleiner dan zijn collega kol-, grauwe- en canadese ganzen, liep hij te grazen. Net te ver om te fotograferen en het was ook net iets te donker of een behoorlijke foto te maken. Maar hij is bijgeschreven op mijn lijstje, niet om dat lijstje langer te maken, maar gewoon omdat ik deze prachtige gans graag wilde zien en wilde genieten van zijn uitzonderlijk mooie voorkomen.

Wil je meer weten van deze zeldzame gans waarvan er wereldwijd maar 56.000 zijn, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=185

Geen opmerkingen: