dinsdag 20 december 2016

Het aards paradijs.

Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva 
Zaterdag werd ik tijdens een indrukwekkende bijeenkomst met een geweldige presentatie van Paul J Smith over vogels kijken in het aardse paradijs, naar een schilderij van Jan Brueghel, weer herinnerd aan de prachtige schilderijen van Melchior d'Hondecoeter. Ik was een paar jaar geleden, met name erg onder de indruk van het schilderij "het drijvend veertje" van Melchior d'Hondecoeter, wat ik in het Rijks zag hangen. De schilder die in de zeventiende eeuw op een onnavolgbare wijze vogels wist te schilderen. Hij schilderde prachtige realistische verzamelingen van de vogels uit zijn tijd. Veel vogels kennen we nu gelukkig ook nog maar er zijn ook vogels bij waarvan ik wel eens denk, hoe en waar heeft hij deze vogels gezien en hoe heeft hij ze zo nauwkeurig kunnen schilderen? Vogels uit Afrika, Azië, Australië en god weet waar allemaal vandaan.
"het drijvend veertje" van d'Hondecoeter
Ik weet wel dat ook Melchior zich in de bijbel verdiepte en zich door de Bijbelse verhalen liet inspireren maar vanaf vandaag denk ik dat ook de prachtige schilderijen van Jan Brueghel daar een rol in hebben gespeeld. Brueghel schilderde namelijk ook prachtige exotische vogels en schilderde zelfs dezelfde bijzondere soorten zoals de kroonkraanvogel, geelkuif kakatoe en agapornis die resp. uit Afrika, Australië en Madagaskar komen. Maar om nu direct over plagiaat of kopieerwerk te spreken gaat mij te ver. Brueghel was alweer tien jaar dood toen Melchior in 1636 werd geboren en de kans dat hij deze bijzondere vogels in het echt ook allemaal te zien kreeg was dus aanzienlijk groter dan de eeuw ervoor toen Brueghel ze feilloos op het opgespannen linnen wist vast te leggen.

oa geelkuifkakatoe
Maar na vandaag kijk ik toch anders naar de schilderijen van Melchior, zitten daar ook de fabels, sympathieën en antipathieën in verwerkt zoals die in de schilderijen van Jan Brueghel verwerkt zitten? Ik heb daar vanmiddag nog een paar uurtjes aan gespendeerd om er iets in te ontdekken, maar ik vermoed dat daar de diepere betekenissen niet in meegenomen zijn. Morgen nog maar eens een poging wagen want het verhaal van zaterdag nodigt wel uit om wat scherper waar te nemen en laat dat nou ook een van de belangrijkste eigenschappen van een vogelaar zijn, scherp waarnemen! Neemt niet weg dat het adembenemend mooie schilderijen zijn zoals ze zijn en zoals ik in mijn blog van 1 februari van dit jaar over d'Hondecoeter al schreef, als "Het Rijks" dat prachtige schilderij ooit weg doet, dan houd ik mij zeker aanbevolen. Tsja, je moet wat te dromen hebben.

Los van al mijn gespeculeer kan ik iedereen oprecht aanraden om eens een kijkje te nemen op internet, er staan ontelbaar veel mooie doeken van Melchior d'Hondecoeter op. En wie weet ga je dan op een keer naar "Het Rijks" om te genieten van "het drijvend veertje" of van de 21 andere werken van Melchior. Welhaast een must voor een vogelaar.

Geen opmerkingen: