vrijdag 9 december 2016

Sijsjes

foeragerende sijzen op berkenkatjes
Ik weet niet hoe het komt maar ik vind sijzen echte poldervogels. Vogels die in groepen van boom naar boom vliegen. De elzensingels afstruinen naar zaden en al kwetterend door de polder vliegen. Ze doorkruisen zo'n gebied met het grootste gemak meerdere keren per dag net als de grote groep putters die dat alweer een maand of meer doen. Toch ben ik dit jaar de sijzen op mijn dagelijkse ronde door de Oranjepolder nog niet tegengekomen maar wel in de boswachterij Dorst. De bossen van Surea waren gisterenochtend het toneel van een gezelschap sijzen van meer dan vijftig vogels groot. Ze lieten zich vooral horen en vlogen steeds opnieuw op, om na een kort rondje opnieuw in de top van een alleenstaande berk te landen. Geschrokken om niets.

Ik was wel blij met deze eerste ontmoeting van dit seizoen maar het voelde anders, ik had ze namelijk hier niet verwacht. Onterecht misschien, want broeden doen ze wel in de naaldbossen en niet in de polder. Andere jaren waren het vooral de groepen sijzen in de polder die voor de eerste ontmoeting in het winterseizoen zorgden. Sterker nog, ik ging juist naar de polder om sijzen te kunnen zien. Maar hier foerageren ze dus op berkenkatjes.

sijsje, mannetje

sijsje, vrouwtje
Het mannetje is prachtig geel gekleurd met een zwart petje en zwart sikje, her en der op het lichaam een donker veertje en een gevorkt staartje. Het vrouwtje is iets minder uitbundig gekleurd en is een beetje vaal geelgroen met een gestreepte grijze borst. Broeden deden zo tot 1970 niet in Nederland maar in de jaren erna tot nu toe neemt het aantal broedparen langzaam toe. Het gaat niet om grote aantallen maar een paar duizend zijn het altijd wel. Met name de Veluwe en Drenthe zijn de "hotspots" en zo sporadisch wordt ook in de Brabantse bossen gebroed.

Wil je meer weten van deze kleine wintergast, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=197

Geen opmerkingen: