dinsdag 27 december 2016

Niet alledaagse puttertjes

puttertje op een kaardenbol
Als vanzelfsprekend vliegen ook deze ochtend de puttertjes langs Het Kromgat van els naar els opzoek naar de zaadjes die in de proppen van de elzenboom zitten. Ik ben er inmiddels al zo aan gewend dat ik er niet meer van opkijk, net als dat ik dat van de zwarte kraaien, meerkoeten en houtduiven in de polder niet meer doe. Ik kijk er niet meer van op want ze zijn er altijd en ik vind dat zo vanzelfsprekend dat ik zelfs langs deze vogels kijk, om te kijken of er nog vogels in de polder zitten. Niet goed te praten want alle vogels zijn bijzonder als je maar de nodige moeite neemt om ze goed te bekijken. Al is het dan niet meer voor hun uiterlijk maar wel dat je ze voor hun gedrag bekijkt en bestudeerd.

puttertje van Carel Fabritius 1654
Die puttertjes behandelen alsof ze alledaagse gewone vogeltjes zijn, dat verdienen ze zekere niet. Deze tropische verschijningen in ons koude polderlandschap maken deze donkere winterse dagen weer een beetje vrolijk. Vrolijk maar bedeesd kwetteren ze tegen elkaar en geven elkaar seintjes om naar de volgende boom te vliegen. Dit hechte clubje van bijna veertig vogeltjes zit vrijwel elke dag langs Het Kromgat. Ik kan ook bijna niet wachten totdat er een wat langere vorstperiode aanbreekt want ik weet nog goed van een paar jaar geleden dat de putters dan op het ijs, de gevallen zaadjes oppikken en uitzonderlijk goed benaderbaar zijn. Je kunt ze dan op een paar meter afstand bekijken en bezig zien. Vaak zitten er dan ook wat vinken, sijzen en groenlingen bij wat het kleurenplaatje compleet maakt. Want met name de mannetjes vinken en groenlingen zijn dan op hun mooist en passen goed bij de mooie puttertjes die allen tot de vinkachtigen behoren. Dat is trouwens ook goed te zien aan de wat dikke driehoekige snavel die uitermate geschikt is om zaden te eten.
zelfs in de schuur zag ik een puttertje

In deze wintergroepen worden de monogame paartjes gevormd die het komend voorjaar weer voor jongen gaan zorgen. En wat zeer in tegen-stelling is tot ons mensen, is dat de vrouwtjes de bouwwerkzaamheden aan het nest uitvoeren. Het mannetje brengt het bouwmateriaal naar het vrouwtje die daar een degelijk nestje van in elkaar zet. Is dat mannetje dan zo onhandig of is het een slimmerik die zich een beetje van de domme houdt en het vrouwtje het lastige constructiewerk laat doen? Het is wel zo dat de puttermannetjes vaak nestmateriaal voor hun eigen nest van vinken stelen en dat criminele gedrag past wel weer wat beter bij de mannetjes dan bij de vrouwtjes. Maar ze, die vrouwtjes, zeggen er ook niks van en pakken het nestmateriaal maar wat graag aan. Helers en partners in crime, dat is duidelijk.

Zou dat rood-zwarte maskertje dan toch een boevenmaskertje voor moeten stellen? Wil je meer weten van deze kruimeldieven, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=171

Geen opmerkingen: