maandag 12 december 2016

Piepers jassen

Piepers jassen of het verenkleedje van piepers.
graspieper vrouwtje
De trek van de piepers heeft zijn hoogtepunt alweer ruimschoots gehad. En wat was het toch weer verwarrend als een groep piepers over vloog. Zijn het nu allemaal graspiepers of zit er dan ook nog een waterpieper of meer tussen. Ik heb veel bewondering voor de vogelaars die dat onderscheid in een "split second" zien en of horen. Ik vind de geluiden sterk op elkaar lijken en in de vlucht is dat lastig van elkaar te onderscheiden, ze zijn voorbij voordat je er erg in hebt. Er zijn zelfs vogelaars, en dan hebben we het over de buitencategorie en we moeten dat misschien wel het elitekorps onder vogelaars noemen, die dan in zo'n groepje ook nog een oeverpieper waarnemen. Ik ben in zo'n situatie dan allang afgehaakt en maak een diepe buiging voor zoveel kennis en kunde.

Ik verzin het bovenstaande niet en zag onlangs op de groeps-app van de Biesboschvogelaars zo'n berichtje voorbij komen; "graspiepers overvliegend, met 2 waterpiepers en een oeverpieper bij de Spieringsluis", luidde het bericht. Na dit bericht voelde ik mij een beginner, zeg maar een speler van de zaterdagamateurs van voetbalvereniging Oosterhout die vol ongeloof naar een onnavolgbare treffer van een Ajaxied kijkt.
graspieper man
In de afgelopen maand oktober en november heb ik echt moeite gedaan om piepers wat sneller te leren determineren. En ik moet zeggen dat het me langzaam aan wat beter afgaat. De waterpieper is gelukkig wat lichter en als het licht dan een beetje goed is, kun je ze daarop onderscheiden van de wat donkere graspieper. Zitten ze op de grond dan kom ik er wel uit, de lange oogstreep bij de waterpieper die tot voorbij het oog loopt geeft dan meestal wel uitsluitsel. Maar toch, in deze donkere dagen is het allemaal wel lastig.

De graspieper komt bij ons in het voorjaar en zomer niet zoveel voor, ze broeden met name in noordoost Nederland en in Zeeland. De waterpieper komt hier alleen na de broedtijd voor als wintergast en komt uit midden Europa en broedt in het geheel niet in Nederland. We zien deze vogel dus maar weinig en dat maakt het er niet gemakkelijk op. De oeverpieper is bij ons in de buurt helemaal een zeldzaamheid en ik kan nu uit mijn hoofd niet eens zeggen wat de verschillen met de gras- en waterpieper zijn. Als je hem wilt zien moet je echt naar de kust, de Wadden en de Delta en dan alleen in de winter want broeden doen ze in de bergen van midden Europa. En tot slot, en daar hebben we het dan maar helemaal niet over, heb je ook nog duin- en boompiepers.

Wil je meer weten van de pieper die hier het hele jaar voorkomt, de graspieper, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=58


Geen opmerkingen: