dinsdag 6 december 2016

Kleine zwanen nieuws

Gisteren had ik het vermoeden dat tussen de groep knobbelzwanen die in de Gecombineerde Willemspolder zat, ook een aantal kleine zwanen zaten. Het was net iets te ver weg om dat met de verrekijker goed waar te nemen maar de rechte nek van de rustende zwanen gaf mij goede hoop. Knobbelzwanen hebben een wat meer gebogen nek, een echte zwanenhals. De S-vormige afvoer onder een wastafel heet dan ook niet voor niets "zwanenhals".

Vanmorgen met de telescoop verwachtings-vol terug naar de plek en ja hoor, inmiddels waren er ook weer een aantal vogels bij gekomen en telde ik negentien volwassen kleine zwanen en maar een jonge kleine zwaan. De jonge kleine zwaan is asgrijs, dit in tegenstelling tot de jonge knobbelzwaan die bruin of wit is. De witte jonge knobbel is een Poolse kleurvariant.

volwassene exemplaar
jonge kleine zwaan
De constatering dat deze groep zwanen slechts een jong hadden meegebracht was een teleurstelling en bevestigde het nieuws van Wim Tijssen(van de nieuwsbrief "Kleine Zwanen Nieuws"), dat dit jaar opnieuw een slecht broedjaar was voor de kleine zwanen. Maar ik was desondanks toch weer blij dat ze terug bij ons in de polder zijn en ik kan er nu de komende drie maanden volop van genieten want in februari, hooguit begin maart, vertrekken ze weer naar de broedgebieden in SiberiĆ«. Een reis van vele duizenden kilometers die ze in etappes afleggen. Ze meer bezig met reizen dan met rusten en broeden want daar hebben ze net drie maanden de tijd voor. 
Afgelopen weekend, drie en vier december werden in Nederland alle jonge kleine zwanen geteld om zo een goed beeld te krijgen wat het percentage jongen is wat dit jaar in SiberiĆ« is uitgevlogen. Ik hoop dat er de komende dagen nog wat meer zwanen arriveren en dat we het aantal van tachtig negentig stuks en de nodige jongen van de afgelopen jaren weer halen. Vorig jaar nog zaten daar negentien jonge kleine zwanen bij, maar dat ziet er nu nog niet naar uit. En als het dan uiteindelijk toch nog goed komt, hoop ik ook nog de nodige geringde vogels te ontdekken en het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als de geelpoot van afgelopen jaar onze polder opnieuw bezoekt. Ik laat me de komende weken zeker horen als er nieuws is aan het kleine zwanen front.

En nog even iets heel anders, nog geen vijf jaar geleden maakten we mee dat in de Biesbosch een groep van meer dan tweehonderd kleine zwanen de winter doorbracht. Waar zijn toch die tijden gebleven? Ik weet wel dat de vogels zich meer concentreren aan het Veluwemeer, maar dat de teruggang hier zo snel gaat had ik niet verwacht.

Wil je meer weten van deze mooie witte verschijning, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=112

Geen opmerkingen: