vrijdag 12 juli 2019

Regenwulpen op zijn retour.

foeragerende regenwulp
Veel vroeger dan ik had verwacht is ook de regenwulp al op weg naar het zuiden. Ik wist dat bijvoorbeeld de Scandinavische groenpootruiter nu op trek is naar het zuiden maar de regenwulp had ik eigenlijk volgende maand pas verwacht. En dat komt omdat de laatste regenwulpen in het voorjaar pas rond half april naar het noorden trokken. Ik ging er vanuit dat deze vogels ongeveer drie tot een kleine vier maanden op de taiga tot in west Rusland zouden broeden en pas daarna hier aan zouden komen. Op deze manier wordt het broedseizoen wel heel kort en bijna een haastklus.

Ik zag gisteren mijn eerst "najaars" regenwulp in Zeeland, het opvallende koppatroon viel mij direct op. En afgelopen week hing een groepje van dertig tot veertig wulpen in de Willemspolder rond, maar die heb ik niet aan een nader onderzoekje kunnen onderwerpen maar dat zouden dus ook al regen-wulpen geweest kunnen zijn. Regenwulpen trekken volgens mij in kleinere groepjes door. Tot nu toe zag ik de regenwulpen pas vanaf begin augustus en mijn vroegste datum ooit was 25 juli 2017(nou zegt dat natuurlijk ook niets, zeker als je de boeken er op naslaat).
een krabbenschaartje gaat er wel in.
Wat deze vroege terugkeer betekent weet ik nog niet. Het zouden nu bijvoorbeeld regenwulpen kunnen zijn waarvan het legsel mislukt is, en er geen noodzaak meer is om daar te blijven hangen en het zinvoller is om nu al richting de winterverblijven te trekken. Of het zou ook kunnen, dat dit vrouwtjes regenwulpen betreffen die zoals mij onlangs verteld is, net als bij gewone wulpen eerder dan de mannetjes en jongen zuidwaarts trekken, de mannen en jongen komen dan pas over een paar weken. Het blijft gissen.

Dat de regenwulp een bijzondere waarneming is, staat vast. Slechts enkele duizenden vogels trekken in het voorjaar en najaar over ons land. Zo'n dertig jaar geleden, niet zo heel lang geleden, waren dat maar liefst 30.000 exemplaren. De terugval is dus groot  en zou wel eens te maken kunnen hebben met de toename van de vos en havik. De vogels kiezen dan voor een veiligere rustplaats alleen staat nog niet vast waar dat ergens is. De extra afstand die ze dan moeten vliegen maakt ze niet veel uit want het zijn lange afstand trekkers die in een keer van en naar Afrika vliegen.

Wil je meer weten van deze wulp die ook bij droog weer vliegt, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/regenwulp

Geen opmerkingen: