dinsdag 26 november 2019

Het ziet er blauw van.

Het Kromgat in de Oranjepolder
Het is denk ik alweer drie jaar of langer geleden dat er sprake van was dat het aantal broedende ijsvogels de magische grens van duizend broedparen in Nederland zou halen. De milde winters daarvoor, zorgden al voor een fikse stijging en het zag er naar uit dat het de komende jaren ook zo zou blijven. Mits er natuurlijk geen al te strenge winters zouden komen. Een topperiode voor deze blauwe schichten.

De winter van 2017-2018 kende slechts een pittige speldenprik eind februari, begin maart en die was dan ook gelijk goed voor een sterfte onder de ijsvogels van wel 50% of meer. Want daar kunnen ze nou net niet tegen. Ze moeten kunnen vissen en dan is een bevroren wateroppervlak een serieus probleem. Ik dacht toen nog dat het weer jaren zou duren eer dat de ijsvogelstand weer op het niveau van 2017 zou zijn. Maar ik denk dat ik die aanname moet bijstellen, want het aantal ijsvogels wat nu rondvliegt is niet gering.

De Grevelingen
Vrijwel dagelijks zie ik ijsvogels vliegen, waar ik ook kom. Hier om de hoek in de Oranje-polder, de Biesbosch, Lage Zwaluwe, Surae, de Grevelingen, noem maar op. Het laat de veer-kracht van de soort zien, de overgebleven en sterke ijsvogels hebben een paar goede broed-seizoenen achter de rug met misschien wel twee of drie legsels. Daarbij komt dan een ruim voorradig voedselaanbod om de jongen vliegvlug te laten worden.

De Zouwe Boezem





Het kan bijna niet anders zo zijn gegaan. Ik heb dus het vermoeden dat een stevige winter wel veel schade onder de soort aanricht, maar niet fataal hoeft te zijn. Waarschijnlijk vallen de zwakkere exemplaren om en blijven de sterke vogels over en die zijn dan ook in een goede conditie om meerdere legsels in een seizoen groot te brengen.Maar wat zou er dan gebeuren als we een paar strenge winters achter elkaar krijgen? Ik heb het idee dat we dan pas echt wat gaan merken van een terugloop in het aantal ijsvogels. En een herstel van de populatie zal dan wel meerdere jaren vergen. Maar met de klimaatverandering in het achterhoofd vermoed ik dat het niet meer zo'n vaart zal lopen met die strenge winters.

Wil je meer weten van deze blauwe schicht, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ijsvogel

Geen opmerkingen: