vrijdag 21 februari 2020

Boomleeuwen jodelen weer.

de vlakte waar de boomleeuweriken zich thuis voelen.
Het is half februari, halverwege de winter en de eerste Afrikagangers zijn alweer terug en de "bulk" van de zangers is onderweg. De goede tijden breken weer aan en kan ik mijn oren en trommelvliezen weer maximaal inzetten tijdens mijn wandelingen. Vogels kijken is een heerlijke hobby, veel buiten zijn, bewegen en dat in de mooiste natuur hier in de buurt. Of dat in Dorst, Zonzeel of de Biesbosch is, maakt niet uit.

Maar nog mooier is het om in die prachtige natuur de geluiden van de vogels te horen en te herkennen. Een vak apart en het duurde ook jaren voor ik de geluiden goed onder de knie had en ik leer nog steeds bij. Elk jaar zoek ik wel een paar soorten uit waarvan de zang nog niet op mijn harde schijf is geëtst. Afgelopen jaar heb ik wat tijd gestoken in de zang van de braamsluiper en die zit nu in mijn systeem.

boomleeuwerik op een metertje of vier
Een van die hele vroege arrivés is de boom-leeuwerik. Geen Afrikaganger maar korte afstandstrekker die hier het hele jaar in de "buurt" blijft vandaar dat hij nu al te zien is. Afgelopen week waren de eerste alweer terug in Dorst en voluit zingen is er nog niet bij. Af en toe een korte riedeltje, zeg maar dat het kleine zangoefeningen zijn om de stem-banden wat losser te maken.

Ze scharrelen in het gras en onder de bomen waar nog wat zaadresten liggen en hebben geen oog voor mij als ik ze langzaam nader. De grote vlakte in de boswachterij is de beste plek om ze nu te zien en over een weekje kun je ze hier ook uitbundig horen "jodelen". Vaak in de top van een solitaire berk zodat het geluid lekker ver over de grote vlakte draagt en tot op grote afstand te horen is. Net als de geelgors is deze leeuwerik een liefhebber van de zandgronden en zitten wij hier aan de westrand van zijn verspreidingsgebied. Wat verder naar het westen, Etten-Leur en verder, komen de boomleeuweriken amper voor en het gekke is dat je ze aan de kust, in de duinen weer volop kunt horen. In de duinen van Oostkapelle bijvoorbeeld, zit een flinke populatie.

Wil je meer weten van de boomleeuwen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/boomleeuwerik

Geen opmerkingen: