vrijdag 28 februari 2020

Bosuil met stormschade.

afgebroken nestbeuk
De hevige stormen van de afgelopen weken hebben her en der hun vernietigende sporen nagelaten. Omgevallen bomen in de Oranje-polder, langs het Kromgat, de bossen van Dorst en zeker ook in de Biesbosch waar trouwens al veel bomen dor en dood zijn. Maar er is een gesneuvelde boom waar ik toch wel heel veel spijt van heb en die staat in Surae, in het beuken bos. Deze boom bezoek ik alweer meer dan een jaar en niet omdat ik van deze ene specifieke beuk hou maar ik bezoek hem omdat in deze boom een bosuil woont.

De boom had een enorme gevorkte kroon, De stam vertakte op een metertje of vier-vijf in twee dikke takken. De twee takken waren twee bomen op zich en vorig jaar brak een van die stammen af waardoor de bosuil vol in het zicht kwam te zitten. De stam was van binnenuit weggerot en maakte dat de stam hol was, ideaal voor de bosuil die er zijn nest van had gemaakt.

Elke boswandeling ging langs de nestboom van de bosuil en hij zat daar altijd trouw in zijn nest, keek mij aan en verblikte of verbloosde niet als ik even bleef staan. Soms een fotootje, soms alleen maar kijken en genieten van deze bijzondere bosbewoner.



Slechts enkele vogelliefhebbers wisten van deze plek af en we hielden die dan ook angstvallig   "geheim" omdat we die idiote toestanden zoals bij de roestboom van de ransuil probeerden te voorkomen. Een roestboom is heel wat anders, ransuilen komen hier om in de winter samen te slapen en in het voorjaar trekt elke ransuil naar zijn eigen territorium maar bij deze bosuil zit dat anders.

strix aluco, bosuil
Hij of zij zit hier het hele jaar, is erg honkvast en heeft hier ook jaren achtereen een broedplek of nest gehad. Dus zo'n plek is met teveel bezoekers snel verstoord. Gelukkig is dat niet gebeurd en is het misschien ook maar goed dat de vogel noodgedwongen een nieuwe, goed verborgen plek is gaan zoeken.

Ik heb al in de buurt rondgekeken of ik de bosuil ergens op een tak van een boom zag zitten maar helaas is hij niet te vinden. In de afgebroken stam zie ik ook niets zitten alleen zitten daar wat vogelpoepvlekken op. Misschien heeft hij hier nog even vertwijfeld en verbaasd rondgekeken en is toen vertrokken naar een nieuwe stek.

Wil je meer weten van deze prachtige bosvogel klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/bosuil

Geen opmerkingen: