dinsdag 9 februari 2021

Ooit een Stuttnefja gezien?

Stuttnefja - Kortbekzeekoet
Hij zat alweer een week op het Veerse Meer, de kortbekzeekoet(Stuttnefja in het IJslands), en ik had het idee dat ik hem ook zou zien al van mij afgezet. Wij zouden ruim een week na de eerste melding een weekje op vakantie naar Oostkapelle gaan en ik dacht dat hij dan allang vertrokken zou zijn. Maar dat was dus niet het geval en kon ik hem ook op mijn soortenlijstje bijschrijven. Ik ben niet zo'n soortenjager die bij de eerste beste melding van een zeldzaamheid in de auto springt en het hele land doorcrosst om hem te zien.

IJslandse postzegel
De kortbekzeekoet is een zeer zeldzame vogel in Nederland en er is naar wat ik begreep maar een melding van een levende vogel bekend. Er zijn wel meerdere kortbekzeekoeten in Nederland gevonden maar dat waren allemaal dode exemplaren of vogels die na een of meerdere dagen later het loodje hebben gelegd. Dit was wel de eerste levende vogel ooit in Zeeland. 

Een nadeel van dit beest is wel dat hij de hele tijd bezig is met vissen en dus grotendeels onder water zit. Heb je hem net weer in het vizier en wil je een foto maken, zie je niet meer dan een plons, een kring in het water of een kont die nog net boven het wateroppervlak uitsteekt. Ik heb zeker vijftig foto's gemaakt en er zit niet een fatsoenlijke bij. Ik ben een keer of vijf naar het Veerse Meer gereden en elke keer hetzelfde verhaal, wel de vogel zien maar een foto maken, ho maar.
mijn "beste" foto van de korbekzeekoet
De kortbekzeekoet is een vogel uit het hele hoge noorden en leeft bijvoorbeeld in Groenland, IJsland, Bereneiland, Franz Jozefland, Jan Mayen en Nova Zembla. Alleen daar als het er ijs en ijskoud is, zeg maar. Het is dus zéér bijzonder om deze vogel in Nederland te zien. 

Er is denk ik wel iets mis met deze vogel, of zijn radar, GPS of kompas werkt niet naar behoren of het is een zeer avontuurlijk beestje, een buitenbeentje binnen de familie. Na 6 februari is de vogel niet meer gezien en ik hoop werkelijk dat hij goed opgevet en aangesterkt weer op de weg terug is naar het arctisch gebied.

het conische ei
Ze broeden op rotsrichels las ik en toen dacht ik direct aan de "gewone" zeekoet die dat ook doet en hele sterk taps toelopende eieren legt. En dat doen ze met een hele goede reden. Deze conische eieren kunnen door hun hele kleine draaicirkel niet van de richel rollen. Neem maar eens een kippenei, dat heeft een draaicirkel van een flink soepbord en zou dus onherroepelijk in de diepte verdwijnen. 

Wil je meer weten van deze zeldzame en bijzondere vakantieganger, klik dan op de link;

Geen opmerkingen: