dinsdag 16 februari 2021

Nieuwe residenten?

grote sternen in winterkleed op 4 februari 2021
Als ik aan visdiefjes en sternen denk, denk ik gelijk aan het voorjaar en de zomer en zeker niet aan de winterperiode waar we nu in zitten. De sternen zitten nu in het zuiden van Europa en velen van hen zitten nog veel verder weg dan zuid Europa en komen pas over een paar maanden terug. De noordse stern is zelfs kampioen lange afstand vliegen en zit aan de andere kant van de wereld en die is nog helemaal niet bezig met het boeken van een terugreis naar de Delta, de Wadden of nog veel verder naar het noorden.

Des te bijzonder is het om nu in de winter grote sternen aan onze kust te zien. De afgelopen maanden zag ik elke keer als ik aan de kust was, wel een paar grote sternen. Die overwinteren dus toch in Nederland en ik weet eigenlijk niet of dat voor het eerst is. 

grote sternen in zomerkleed
Begin van deze maand telde ik zelfs negentien grote sternen op een ponton voor de kust bij de Brouwersdam. Deze sternen hebben wel hun winterkleed en zijn nu niet zo actief als in de zomer. Dan vliegen ze vrijwel constant rond en hoor je hun felle roep of schreeuw al van ver. Ze vliegen dan wat hoger dan de visdieven en houden hun snavel in de aanslag. Die wijst nar beneden om direct zonder verloren tijd toe te kunnen slaan. Nu zitten ze vooral met de kop in de veren en doen ze maar weinig.

Op de een of andere manier is de noodzaak om in het najaar naar het zuiden te gaan er niet meer. Zoals zoveel veranderingen in de dierenwereld, is dit er volgens mij ook weer een. Ganzen trekken niet meer weg of gaan niet meer terug naar de oorspronkelijke broedgebieden, Afgelopen jaar heeft zelfs een ijseend in Nederland gebroed, zuid Europese zangvogels vestigen zich hier waardoor de noordelijke verspreidingsgrens opschuift en nu blijven dus ook sternen hier in hun oorspronkelijke broedgebied hangen. De grote sternen van begin deze maand waren zowel volwassen als jonge grote sternen.

Het gaat niet van de een op andere dag maar zo langzamerhand verandert er toch een hoop. Die sternen voor de kust zijn weer een volgende stap in de veranderingen die we in de natuur onder invloed van de opwarming van de aarde meemaken. Het worden zo standvogels of residenten.

Het is misschien niet allemaal goed wat er gebeurt maar het zorgt er wel voor dat je elke keer weer mooie nieuwe waarnemingen op onverwachte momenten meemaakt. Ik blijf het maar van de positieve kant bekijken.

Wil je meer weten van deze nieuwste wintergast, klik dan op de link; Grote stern | Vogelbescherming

 

Geen opmerkingen: