dinsdag 2 februari 2021

Witte buik.

zie hiertussen maar eens een witbuik te vinden
Ooit een keer eerder zag ik een rotgans in de Noordwaard en vorig jaar zag ik een rotgans op de dijk bij het Gat van den Ham in Lage Zwaluwe. Dat was tijdens de slaapplaatstelling van de ganzen en zwanen. Verder heb ik deze kleine ganzen alleen maar aan de kust gezien. Het is daar een algemeen voorkomend beestje dat je alleen maar aan de kust mist tijdens het broedseizoen. Dan zitten ze allemaal op het Taimyr schiereiland in Siberiƫ. Ik vond het heel bijzonder om te lezen dat het merendeel van de wereldpopulatie in Nederland overwintert. De meesten zitten in de Waddenzee en de Zeeuwse Delta en in Zeeland zie ik ze eigenlijk altijd wel.

de rechtse is een witbuikrotgans
Ik steek te weinig tijd in een goede observatie van groepen rotganzen. Ik ga er te snel vanuit dat het allemaal "dezelfde" rotganzen zijn maar dat is niet altijd het geval. Al weer tien jaar geleden deed ik een keer  moeite om ook de "andere" rotganzen te vinden. 

De eerste vond ik in 2011 op Terschelling en ik dacht toen dat de witbuik een ondersoort van de gewone rotgans was maar dat is echt niet het geval. Waar de ijslandse grutto een ondersoort van de grutto is, is de witbuikrotgans een op zichtzelf staande vogelsoort. Alhoewel sommigen vinden dat het een ondersoort is. Maar de witbuiken komen niet uit SiberiĆ« maar komen uit IJsland en Canada.

onbegonnen werk zo.
Ik herkende de gans aan de redelijk scherp afgetekende donkere hals en de lichtgrijze borst. De overgang is wat scherper getekend dan bij een "gewone" rotgans waar de donkere kleur van de hals geleidelijk overgaat naar een lichtere borst naar bij bijna witte buik. De rug is ook wat grijzer en de vogel kleurt in het geheel wat lichter. Verder is er amper een verschil te vinden. Ik meld een witbuik- of zwarte rotgans alleen met een goede foto op waarneming.nl. Dit is voor mij de enige manier om er achter te komen of ik gelijk heb en de soort goed gedetermineerd heb.

Afgelopen week heb ik toch maar eens tijd gestoken in het goed observeren van rotganzen. Boekje erbij, foto maken en puzzelen. Ik ben nog niet helemaal zeker over mijn waarnemingen maar heb er goede hoop op dat ik toch weer eens een witbuik bij kan schrijven.

Wil je meer weten van di kleine rotgans, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/rotgans

Geen opmerkingen: